Eve Online - Sekrety Aury - Tutorial cz.1

Witajcie młodzi Piloci.
Właśnie zaczynacie swoją przygodę w świecie Nowego Edenu. Tu możecie być kim chcecie, walczyć i oszukiwać jak chcecie, a przede wszystkim świetnie się bawić – jeśli chcecie. Witajcie w EVE Online.
Pierwszym etapem Waszej znajomości z grą będzie tutorial. Ten poradnik zaś powstał, aby pomóc Wam go zrozumieć – bo nawet podstawy EVE są troszkę skomplikowane.
Poniżej znajdziecie przetłumaczone na polski zadania i treści z tutoriala (to dla tych z Was, którzy są na bakier z angielskim) oraz garść porad. Jedna uwaga: to, że ja robię coś na dany sposób nie oznacza, że nie istnieją inne bądź lepsze sposoby.
UWAGA: koniec każdego punktu oznacza kliknięcie next w tutorialu.
Fly safe,
Mat Arani

Rozdział I: Sekrety Aury




Jeśli widzisz podobny obrazek, oznacza to, że odniosłeś sukces w tworzeniu postaci. Nadeszła pora by zacząć się uczyć. Aura, której sekrety będziesz odkrywać, to ta niebieska osóbka w prawym dolnym rogu.

Etapy tutoriala:

  1. In your own time: Click next when you're ready to begin the tutorial. Kliknięcie „next” (prawy dolny róg) rozpoczyna tutorial.

  1. Introduction: po tutorialu możesz nawigować klikając „next” i „back”

  1. Wykonanie tego tutoriala da Ci: podstawy wiedzy konicznej do przeżycia, pierwszy statek, pierwszą umiejętność (skill) oraz pierwsze pieniądze.

  1. Jeśli zamkniesz tutorial i będziesz chciał go wznowić, możesz to zrobić klikając twarz Aury (ikona po lewej stronie ekranu)



W przebiegu tutoriala otrzymujesz od Aury różne przedmioty potrzebne do zakończenia kolejnych etapów. Nie pędź przez tutorial – warto przejść go ze zrozumieniem.

  1. Kilka słów o czacie. W eve funkcjonują różne kanały czatu. Pomocy możecie szukać na Rookie Help:


W grze istnieją też kanały przeznaczone do komunikacji w danym języku – poniższy obrazek pokazuje jak dostać się na kanał polski . Można też wejść na kanał podając jego nazwę: "Polish"

Obrazek już niestety nieaktualny. Nie ma kanałów dedykowanych.


Pilot certification course – licencja pilota

  1. Pora na przyjęcie pierwszej misji – w tym celu idziemy do zakładki „Agents” i klikamy na ikonie rozpoczynającej rozmowę z agentem oraz na „next” w oknie tutoriala:


  1. Kliknięcie tego przycisku otworzy nam okno misji. Misję przyjmujemy klawiszem „Accept”. Można też odrzucić (Decline) lub opóźnić (Delay) misję. W przebiegu tutoriali nie odrzucajcie żadnych misji.


Klikamy na „Accept” i „Next” w oknie tutoriala. Spowoduje to przyjęcie misji, w trakcie której otrzymacie swój pierwszy statek, a w nagrodę, swój pierwszy skill. Oto Twoje zadania: polecieć kapsułą do wskazanej przez agenta lokacji, wsiąść na statek, polecieć do drugiej kieszeni w lokacji, zabrać soją licencję, wrócić na stację.

  1. Po zaakceptowaniu misji i zamknięciu okna agenta zawsze możesz podejrzeć misję: w tym clu klikasz na ikonie dziennika albo wciskasz alt+j. (Next)

  1. Pora na pierwszy lot w kosmosie :)


  1. W tej chwili dowodzicie kapsułą – technicznie zwaną jajkiem. Żeby się rozejrzeć przytrzymujecie lewy klawisz myszki i przesuwacie myszkę. Scroll oddali bądź przybliży obraz (next)


  1. Słów kilka o „Overview”.


Okno overview pozwala orientować się w przestrzeni – pokazuje znajdujące się blisko obiekty, jak statki oraz inne rzeczy, które uznacie za ważne, jak bramy, stacje itp. (next).

  1. Kliknięcie na danym obiekcie w overview spowoduje wyświetlenie się go w oknie „selected item” (next):


  1. Jak identyfikować obiekty w kosmosie:

a) kwadrat o przerywanych brzegach: statek należący do innego gracza. Statki pokazują się w następujących kolorach:

- bez koloru: gracz, po prostu gracz
- zielony: członek Twojej korporacji
- purpurowy: członek Twojej floty
- żółty: gracz z ujemnym standingiem security, mrugająca przy nim żółta czaszka oznacza, że można go zaatakować bez narażania się na zniszczenie przez policję (CONCORD).
- czerwony: gracz ze statusem przestępcy – tak jak powyżej mrugająca czaszka oznacza możliwość zaatakowania go bez konsekwencji zniszczenia przez policję.
b) krzyżyk – statek NPC, przez oznaczenie nazywany technicznie krzyżakiem
c) kwadrat – stacja
d) kółko – planeta
e) kółko ze strzałką – brama do innego systemu.
  1. Pora ruszyć na misję. Do celu można dolecieć na dwa sposoby: klikając prawym guzikiem myszki w przestrzeni i wybierając odpowiedni ciąg komend, albo korzystając z panelu „Agent missions” znajdującego się po lewej stronie:


Wybieramy warp to location i podziwiamy widoczki.



  1. Po dotarciu na miejsce zobaczysz swój pierwszy statek. Żeby na niego wsiąść, kliknij na nim w overview i wybierz przycisk „board” w oknie „selected item”. Inną metodą jest kliknięcie na nim prawym guzikiem myszki i wybranie odpowiedniej opcji z rozwijanego menu.


  1. Gratulacje, masz swój pierwszy statek – pora gdzieś nim polecieć


Aby tego dokonać, wybierasz w overview bramkę (popularnie zwaną drabinką) i w oknie selected item klikasz „activate gate”.





  1. Po dotarciu na miejsce w overview zobaczysz nowy symbol: romb – jest to symbol kontenera. Występuje on w kilku kolorach: białym (bez praw własności lub Twoja własność), żółtym (własność innego gracza), niebieskim (niczyj). Aby cokolwiek z niego zabrać, musisz zbliżyć się na odległość mniejszą niż 2500 metrów. Robisz to klikając na ikonie: "Approach” w oknie „selected item”.


  1. Kiedy zbliżysz się na wymaganą odległość klikasz znajdujący się w oknie „selected item” przycisk „open cargo”. Otworzy Ci się takie okienko:


Zawartość kontenera możesz zabrać albo przeciągając przedmiot na swój statek (niebieski owal), albo klikając przycisk „Loot All”.

  1. Nadeszła pora na powrót do bazy: w tym celu klikasz w overview symbol stacji, a w oknie selected item przycisk „dock


Statek, który otrzymałeś to tak zwany rookie ship – dostaniesz takiego zawsze po zniszczeniu statku, którym podróżowałeś.

  1. Nie pozostaje nam teraz nic innego, jak zdać misję – klikamy na Aurę i wybieramy „Complete mission”.

  1. W nagrodę otrzymujesz swój pierwszy skillbook – teraz wypada rozpocząć jego trening. Można to zrobić wchodząc w inwentarz (do „Item hangar”), klikając ppm na książce i wybierając „train to level 1):


Uwaga: grając jako Caldari i Matar otrzymacie skill „Shield Operation”, Gallente i Amarr dostają Repair Systems. Pierwszy skill odpowiada za używanie Shiels Booster'ów, drugi za naprawę pancerza.

Pora na kolejną misję...

Combat Basics

Akceptujemy misję i klikamy next w tutorialu:

  1. Pora przyjrzeć się wyposażeniu naszego okrętu – wchodzimy w fitting service:


  1. Po kliknięcie „next w tutorialu otrzymamy prezenty od Aury. Będą to blaster (Caldari i Gallente), działko (Matar), laser (Amarr) oraz Civilian Armor Repairer (Amarr i Gallente), Civilian Shield Booster (Caldari i Matar). Wchodzimy w ekwipunek i zakładamy wyposażenie na statek.




  1. Pora wyruszyć – oddokuj i poleć na miejsce misji.
  2. Przeskocz przez drabinkę.
  3. Pora naładować broń – żeby to zrobić, klikasz na ikonie działa ppm i wybierasz amunicję.


  1. Pora coś zniszczyć – wyceluj w zbiornik i odpal swój blaster.


  1. Zabolało? To dobrze – pora uruchomić moduł do naprawy pancerza – to ikonka przedstawiająca maskę spawalniczą. Pamiętaj, aby po ukończonej naprawie wyłączyć moduł. Jeśli tego nie zrobisz, działający bez sensu repairer/booster zje Ci baterię.
  2. Pora przygotować się na walkę – w następnej kieszeni czekają na Ciebie przeciwnicy. Przed walką dobrze jest wiedzieć, na jaką odległość do przeciwnika musisz się zbliżyć, aby Twoja broń działał wydajnie. Jeśli najedziesz myszką na ikonę broni, po chwili pokaż się informacja podająca dwa zasięgi: optima i falloff. W zasięgu optimal broń działa najlepiej, powyżej zasięgu falloff szanse na trafienie drastycznie spadają. Generalnie staraj się trzymać pomiędzy optimal i falloff (możesz ustawić zasięg orbitowania od celu klikając ppm na ikonę orbitowania w oknie „selected item”).
  3. 10. Skocz do następnej kieszeni i zniszcz obu przeciwników – następnie wróć na stację i zdaj zadanie.
  4. W nagrodę za misję otrzymałeś lepszy moduł do naprawy pancerza / ładowania tarcz. Wymieńcie go za pomocą go na fitting.
  5. Następne trzy wiadomości od Aury traktują o treningu. Otwórzcie okno postaci w uruchomcie trning fregat na trzeci poziom:





Klikając na „open training queue” możecie podejrzeć całą kolejkę umiejętności. Wrzućcie kolejny poziom fregat (na 4) do kolejki.
Pora na kolejną misję.

The Academy

  1. Tym razem lecimy trochę dalej. Zeby wyznaczyć kurs do innego systemu (przydatne, jak macie kilka skoków i sklerozę), należy kliknąć ppm na nazwie systemu i wybrać „set destination”. Dodanie kolejnego punktu podróży to „add waypoint”. Można tak też wyznaczać kurs na stacje.



  1. Po oddokowaniu zauważycie, że bramka, przez którą macie skakać podświetliła się na żółto. Wybierzcie tę bramkę i kliknijcie ikonę „Jump” w oknie „selected item”.
  2. Kiedy już będziesz w docelowym systemie poleć do lokacji misji (tak samo jak w dwóch poprzednich przypadkach).
  3. Na miejscu musicie z kontenera (symbol rombu) zabrać swoją licencję pilota.
  4. Spójrzcie w overview – zobaczycie tam inne statki. Wybierzcie któryś i kliknijcie symbol oczka w oknie selected item – kamera pokaże Wam wybrany statek. Wracacie do widoku na swój klikając oczko ponownie.
  5. Kliknięcie ikonki „i” pokaże Wam więcej informacji na temat wybranego obiektu.
  6. Pora wrócić do bazy i zdać misję.

Moving Onwards

  1. Akceptujemy kolejną misję – to ostatnia misja od Aury. Zadaniem jest dolecieć do nowej bazy przy użyciu autopilota. Ważne jest, aby po zaakceptowaniu misji, zabrać na pokład wszystkie rzeczy znajdujące się w Item Hangar.
  2. Wyznaczamy kurs na nową stację – metodę poznaliście w poprzedniej misji.
  3. Po oddokowaniu klikamy duże A przy HUD'zie albo wciskamy ctrl+s


  1. W czasie lotu wyświetlą się kolejne tutoriale:
a) klony: służą do zachowywania postępu naukowego postaci – jeśli klon zachowuje mniej SP niż postać posiada, to w razie zniszczenia kapsuły stracicie część SP.
b) korporacje: warto szybko opuścić startową korporację na rzecz zarządzanej przez graczy. Korporację można znaleźć przez panel recruitment bądź rozpytując się na czacie.
  1. umiejętności – jak dowiedzieć się, czego potrzebujecie, żeby latać waszym wymarzonym statkiem? Nic prostszego – wyświetlacie informacje o obiekcie, przechodzicie do zakładki "Prerequisites". Tam znajdziecie wszystkie potrzebne umiejętności.


  1. Po zadokowaniu na stacji przeznaczenia kontaktujemy się z Aurą i zdajemy zadanie.


Tak kończy się Wasz romans z Aurą – następni w kolejce są agenci karier. Rozpoczęcie misji u dowolnego z nich nie warunkuje wyboru kariery na przyszłość – dzięki nim poznacie każdą ścieżkę i będziecie mogli zdecydować, w którą stronę szkolić swoją postać.
Opowiem o nich w kolejnych częściach tego poradnika.



Komentarze

Najczęściej wyświetlane

Jak zacząć grę w Eve Online

Poradnik Górnika I

Skille dla początkującego gracza Eve Online