Podstawowe informacje na temat fitting'u

Podstawowe informacje na temat fitting'u
Każdy zaczynający przygodę z EVE dostaje do ręki wspaniałe puzzle zwane „fitting”. Wyposażanie statków to jeden z najfajniejszych aspektów gry – do wykorzystania macie setki modułów, a sposób ich użycia jest całkowicie dowolny. Ma to jednak swoje minusy – posługując się metaforą: nie da się włożyć silnika z kontenerowca do samochodu kompaktowego, ale można to zrobić na odwrót – tylko jakie będą efekty?
PODSTAWY
Każdy statek posiada trzy typy slotów: niskie (low), średnie (med) i wysokie (high). Oprócz tych są jeszcze dwa lub trzy sloty na modyfikacje (zależnie od statku – T1 lub T2).

  • High: zarezerwowane dla: uzbrojenia, modułów zdalnej naprawy (remote), neutów (energy neutralizer), modułów maskujących, linki flotowe.
  • Med: tu znajdują się systemy napędowe (jak MWD), moduły związane z kondensatorem (cap booster, cap recharger), moduły wojny elektronicznej i oczywiście moduły naprawiające tarcze lub kadłub.
  • Low: tu znajdą się moduły odpowiedzialne za naprawę pancerzy, ulepszenia uzbrojenia, pancerzy, kondensatora i ECCM.
Jak zapełnić te sloty? Jednym z pierwszych kroków jest sprawdzenie, jakimi bonusami dysponuje statek oraz jakie jest ułożenie slotów. Każdy tank potrzebuje dla siebie przynajmniej trzech slotów, więc jeśli statek ma, powiedzmy, cztery średnie sloty, to zachodzi znaczące podejrzenie, że statek tankuje tarczą. Można też spojrzeć na bonusy – na przykład Merlin (http://wiki.eveonline.com/en/wiki/Merlin) posiada bonus 5% do odporności tarcz. Są jednak statki (najczęściej matarskie, ewentualnie Gallente), które nie mają żadnych bonusów związanych z tankiem oraz posiadają względnie równy rozkład slotów. Te dają możliwość wyboru pomiędzy tankowaniem tarczą i użycia dolnych slotów dla zwiększenia uszkodzeń, a tankowaniem pancerzem i modułami EWAR.


Kiedy już wybraliśmy tank, wypada spojrzeć na uzbrojenie. Ważna wskazówka: nie wyposażamy statku w różne rodzaje uzbrojenia (na przykład mix automatów i artylerii nie jest wskazany). Taki błąd nie pozwoli nam wybrać optymalnego zasięgu walki. Również zastosowanie modułów zwiększających uszkodzenia dla obu typów uzbrojenia spowoduje efektywne zmniejszenie DPS. 
CO DALEJ
Część modułów, w szczególności moduły zwiększające uszkodzenia, szybkość czy zwrotność statku, są obarczone karą za używanie więcej niż jednej sztuki danego modułu. Objawia się to tak, że pierwszy moduł da największy bonus, drugi trochę mniejszy, trzeci jeszcze mniejszy itd. Generalnie nie powinno się instalować więcej niż trzech takich modułów. Kara za zastosowanie takiego modułu jest już na tyle wysoka, że bardziej opłaca się zainstalować inny moduł. Wiele fitów PvP ma np. dwa moduły do uszkodzeń i jeden usprawniający śledzenie celu (tracking).
Kary nie stosują się do modułów zdalnej naprawy ani do modułów ofensywnych. Niezależnie od tanku warto zamontować DCU. Statki przegrywają walki między innymi z uwagi na kary za ilość modułów. Warto czasami zadać sobie pytanie czy nie ma żadnego modułu, który przyniesie nam większość korzyść niż trzeci, dający nam tylko 50% bonusu, zajęty slot.
Warto też przemyśleć, czy używanie frakcyjnych bądź oficerskich modułów ma sens. Po pierwsze: ich stosunek ceny do skuteczności jest koszmarny. Po drugie – nie mogą używać amunicji T2 i nie czerpią korzyści ze specjalizacji w typie uzbrojenia (do 10%).
Przejdźmy do górnych slotów – zazwyczaj jest ich więcej niż możliwych do zainstalowania dział / wyrzutni. Te nadmiarowe sloty mogą zostać wykorzystane do zamontowania wyrzutni sond, slavager’ów albo modułów zdalnej naprawy. Wypełnianie tych slotów nie jest konieczne – jeżeli główne zadanie jakie przewidujecie dla statku jest wypełnione, a do zapełnienia tego slotu musielibyście poświęcić DPS lub tank, to nie róbcie tego.
Słówko o rig’ach – pamiętajcie, że demontaż rig’u równa się jego zniszczeniu. Jeśli chcecie używać statku do PvE, użyjcie moda do kondensatora albo aktywnego tanka. Jeśli do PvP – do uszkodzeń albo pasywnego tanka.
NIE JESTEŚ PIERWSZYM, KTÓRY MA PROBLEMY
Wszyscy mieli kłopoty z zagadnieniem fitting’u. W rezultacie powstały strony niosące pomoc. Wspaniałym źródłem fit’ów jest Battle Clinic: http://eve.battleclinic.com/browse_loadouts.php - doradzam wybór fit’ów z dużą ilością głosów na plus.
Godne polecenia jest również EFT – Eve Fitting Tool: https://forums.eveonline.com/default.aspx?g=posts&t=24359 – dzięki temu programowi można sprawdzać własne pomysły bez kupowania modułów. EFT umożliwia również eksport i import projektów.
Pamiętajcie też, że pomimo zastosowania wszelkich środków ostrożności, może się okazać, że tuż po oddokowaniu uznacie statek za porażkę, albo że potrzebujecie innego zestawu umiejętności.
Wszystko jest kwestią doświadczenia.

Opracowano na podstawie: http://themittani.com/features/barnsys-newbie-ship-fitting-guide

Brak komentarzy:

Slack - Eve Online Polska

Zapraszamy wszystkich pilotów na nasz Slack:  Eve Online Polska

Najczęściej wyświetlane