Poradnik handlarza

Umiejętności
Możesz zacząć, a nawet osiągnąć sukces nie posiadając żadnych lub posiadając minimalne umiejętności w drzewku trade. Nie musisz wiec czekać z rozpoczęciem kariery aż cokolwiek się wyskiluje. Za to z nimi jest dużo wygodniej.


Dwa skille, które zwiększają Twój margines dochodu; 
Maksymalnie na handel możesz wydać 2% sumy transakcji na jej dodatkowe koszty. Z użyciem tych umiejętności możesz ograniczyć to do około 1.25%. Nie zaszkodzi wiec mieć je na 3 albo 4, ale nie staniesz się nagle bogaty kiedy wyciągniesz je na 5:
  • Accounting - zmniejsza podatek od sprzedaży. Podatek płacisz zawsze kiedy coś sprzedajesz, niezależnie czy wystawiasz ofertę sprzedaży czy sprzedajesz w natychmiastowej transakcji. Nie ma znaczenia Twój standing. Podatek jest to zawsze bazowo 1% a ta umiejętność, to jedyny sposób by go zmniejszyć do max 0.5%.
  • Broker Relations - zmniejsza koszty wystawienia oferty. Koszty to bazowo 1%. Liczą się zarówno w ofercie kupna jak sprzedaży. Umiejętność zmniejsza to do max 0.75% a dodatkowo Twój standing u właściciela stacji może zmniejszyć je bardziej. Minimum kosztów oferty to 100 isk, nie opłaca się wiec wystawiać oferty na 1 tritanium.
Zestaw umiejętności dla wygody kupca.
Wszystkie umiejętności związane z zasięgiem maja maksymalny zakres region.
Tip: Wszystkie skille zasięgowe wystarczy mieć na 4. 4 to 20 skoków, 5 to region. Praktycznie nie zdarza się potrzeba zasięgu powyżej 20 skoków, a wszelkie działania na rynku i tak zawsze ograniczają się do regionu.
  • Daytrading - umożliwia zdalną modyfikacje ofert skupu/sprzedaży. Większy level, większy zasięg. Robisz to otwierając wallet, zakładke orders, klikając prawym na ofertę i wybierając "modify order" z drop menu. Możesz zmienić cenę ale nie możesz zmienić ilości oferowanych/skupowanych produktów.
    Tip: Możesz zmieniać zlecenia bez tego skilla jeśli jesteś na tej samej stacji.
    Tip: Jest to bardzo pożyteczny skill kiedy walczysz z konkurencja. Możesz w całym regionie ustawiać swoje oferty na o 0.01 isk przed konkurencja nie ruszając się ze stacji.
    Tip: Modyfikacja resetuje licznik czasu zlecenia - jesli chcesz miec np oferte skupu jakichs rzecz ktora wisi wiecznie a nie chcesz co 3 miesiace placic brokerowi okolo 1% sumy, mozesz co 2.5 miesiaca zmieniac cene o 0.01 isk
    Tip: Ten sam interfejs co w wallecie masz w market, zakladka "my orders".
  • Procurment - umozliwia zdalne umieszczanie zlecen zakupu. W menu market wyszukaj sobie produkt ktory chcesz skupowac i wcisnij "place buy order", guzik umieszczony miedzy tabelka z ofertami sprzedazy i skupu. Klikajac w link zrobiony z nazwy stacji na gorze okienka konfiguracji oferty, mozesz zmienic stacje na ktorej bedziesz kupowac.
    Tip: Oferty skupu mozesz umieszczac na aktualnej stacji bez zadnego skilla.
    Tip: Natychmiastowego zakupu mozesz dokonywac zdalnie bez zadnego skilla.
    Tip: To nie jest najwazniejszy skill na swiecie.
  • Marketing - umożliwia zdalne sprzedawanie przedmiotów. W assets wyszukaj przedmiot, który chcesz sprzedać. O ile jest w tym samym regionie i w zasięgu Twojego skilla marketing, możesz go sprzedać klikając prawym guzikiem i ewentualnie ustawiając sell order.
    Tip: ten skill bardziej niż do handlu przydaje się do czyszczenia assets z rozsianych po galaktyce śmieci, polecam bałaganiarzom, niekoniecznie kupcom.
  • Visibility - jeśli używasz skilla procurment do stawiania zdalnych zleceń skupu, visibility umożliwia Ci zwiększenie ich zakresu. Jeśli ustawiasz skup w stacji w której się znajdujesz (90%) przypadków, nie potrzebujesz tego skilla do zmiany zasięgu. Jeśli stawiasz zlecenia skupu na odległej stacji, zwykle nie masz potrzeby ustawiania ich na obszar (dalsze 9% przypadków).
    Tip: Kiedy już raz na rok wykorzystujesz ten skill, i tak raczej nie jest Ci potrzebny powyżej 2.


  • Margin trading - to jest bardzo ciekawy skill. Pozwala Ci składać polecenia zakupu na więcej pieniędzy niz masz. Część gotówki zostaje zamrożona w zamówieniu jak zwykle, część pozostaje w Twoim wallecie. Kiedy ludzie wypełniają zlecenie (sprzedają Ci przedmioty), brakujące pieniądze znikają z Twojej kieszeni. Ostatecznie więc nic nie oszczędzasz. Twój zysk polega natomiast na zamrożeniu mniejszej ilości gotówki. Dzięki temu możesz stawiać zamówienia które wypełniać się będą stopniowo przez długie tygodnie zachowując częściowo płynność finansowa (np po to żeby zrobić więcej zakupów). Ryzyko polega na tym, ze jeśli masz za mało isk na zapłacenie dostawcy, Twoja oferta jest kasowana, dostawca widzi błąd, a Ty tracisz pieniążki zapłacone brokerowi i musisz odnowić zamówienie. Sztuka polega wiec na tym, by ocenić jak szybko zostaną wypełnione nasze zlecenia. Skill zmniejsza ilość pieniędzy zamrożonych w ofertach o 25% na poziom, czyli;
    - poziom 1 - 75%
    - poziom 2 - 75%*75% = 56.25%
    - poziom 3 - 75%*75%*75% ~= 42%
    - poziom 4 - 75%*75%*75%*75% ~= 32%
    - poziom 5 - 75%*75%*75%*75%*75% ~= 24%
    Czyli na maksymalnym poziomie możesz złożyć zlecenia na 400 milionów mając w kieszeni jedynie 100 milionów i licząc na to ze zanim się wypełnią, zarobisz pozostałe 300
  • Skille zwiększające maksimum ofert skupu/sprzedaży:
    $Trade (+4/level) -> Retail (+8/level) -> Wholesale (+16/level) -> Tycoon (+32/level).
    Im więcej tym lepiej. Zależnie od stylu prowadzenia interesów i branży możesz używać ich bardzo dużo lub zaskakująco mało. Są to jedyne umiejętności, ktore są potrzebne, a nie tylko pomocne.

--- STATKI ---

Statki które przydają się do handlu:

  • szybka fregata - doskonale narzędzie do handlu w imperium małymi rzeczami, np skillami, BP*, lootem elitarnych ratów etc, na mala skale etc. Nie trzeba żadnych specjalnych skilli, można 1-dniowa postacią w imperium dobrze zarabiać (w sensie kilka do kilkudziesięciu milionów na podróż) jeśli zna się rynki.
  • industrial - dobry do drogich minerałów, NPC trade goods na początku kariery (około 1-3 miliony na przelot), stuff named.
  • transport - dobry do tego samego ale lepiej przezywa gank w lowsecu/0.0 (szanse przeżycia z marginalnych rosną do małych, a z eskorta – luzik). Transporty bardziej niż w handlu przydają się w górnictwie, zbieractwie zlomu etc w 0.0 i w complexach. Odpowiednio dobrany rasowo tankuje NPCe jak niejeden HAC. Transporty dzięki większej ilości low slotow wyciskają tez większą ładowność niż industrial mimo mniejszej bazowej.
  • blockade runner - wbrew pozorom, transport lepiej radzi sobie we wszystkim, łącznie z blokadami. Blockade runnery są za to tańsze.
  • freighter - dobry do tanich minerałów, paliw na POSy, statków i NPC trade goods (30-200 milionow na przelot).
  • carrier - idealny statek handlowy. W hangarze mieści sie wymaksowany na cargo transport/indyk (z rigami i puszkami to będzie 30-50k miejsca) i jeszcze jeden malutki. I jeszcze trochę dopchasz w corp hangarze i jeszcze w cargo bay. I jeszcze możesz wieźć dużo minerałów skompresowanych w postaci dron Carrier to jest ostateczny statek handlowy, lepszy już jest tylko tytan ale tytan ma slaby poziom zwrotu inwestycji. Carrier ma tez funkcje ograniczonej samoobrony pod postacią fighterów i bardzo dobrego tanka. Ma najlepszy zasięg skoku ze wszystkich capitali. Carrierem nie musisz przebijać/przeczekiwać campow, bo je przeskakujesz, i to jest właśnie najpiękniejsze. Carriery służą głównie do latania z 0.0 do lowsecowych portow o 1 skok od high sec, czyli handlu 0.0 z imperium.
  • covert ops / recon - jak fregata, ale warpowanie na niewidzialności przydaje sie czasem do unikania śmierci na niepewnych terenach.

Poradnik za zgodą: www.universs.org
KLIKNIJ TUTAJ I DOŁĄCZ DO GRY, ZYSKAJ DZIĘKI TEMU LINKOWI 250 000 SKILL POINT NA POCZĄTEK

Komentarze

Najczęściej wyświetlane

Jak zacząć grę w Eve Online

Poradnik Górnika I

Skille dla początkującego gracza Eve Online