Kliknij poniżej i rozpocznij grę! Zyskaj SP

Poradnik Górnika I


Początki

Na początku możliwości są ograniczone. A miałem nie prawić dyrdymałów. Jeszcze raz.
Na początku dysponujesz darmową fregatą, tzw. noobshipem. Jest to śmieć, którego należy się jak najszybciej pozbyć i wymienić na coś lepszego. Każda z ras dysponuje fregatą służącą do kopania. Są to Tormentor (Amarr), Bantam (Caldari), Navitas (Gallente) oraz Burst (Minmatar). Wszystkie one mają identyczne bonusy: 5% do objętości ładowni, 20% do wydajności laserów i –60% do zapotrzebowania laserów górniczych na prąd. Pierwsze dwa są „per skill level” tzn. że rosną wraz ze skillem (w tym wypadku „„rasa” frigate”).
Podstawową technikę kopania (przylecieć na pasek, namierzyć skałkę, „strzelać” do niej aż się zapełni ładownia, wrócić do stacji, rozładować się i od nowa na pasek) poznałeś pewnie w czasie tutoriala (a jeśli nie, to gorąco polecam przejście go. Wiem, że jest długi i nudny, ale są w nim omówione podstawy, bez znajomości których będzie ci ciężko). Jest to najmniej wydajna metoda, ale na początku musi wystarczyć.


Co można osiągnąć we fregacie?
Standardowy Miner I ma wydajność 40m3[2]. Przy minimalnych skillach (frigate na lvl 2 i mining lvl 1) daje to: 40 * 1.40 * 1.05 = 50.4 m3 [3] na minutę na jeden laser. 100,8 jeśli będziesz używać dwóch laserów. Nie jest to dużo, dlatego należałoby trochę podskillować.
Po osiągnięciu mining na 4 można używać laserów Miner II, które przez dość długi czas będą najlepszymi dostępnymi.
Przy założeniu, ze masz fregaty na 4, mining na 4 oraz minery II wydajność wynosi: 60 * 1.80 * 1.20 = 129,6 m3 [3]. To więcej niż wydajność z dwóch laserów przy minimalnych skillach. A jeśli przy tworzeniu postaci trzymałeś się moich porad, to od razu masz mining na 5, więc wydajność powinna wynosić 135 m3. Lub 270 z dwóch.
Bardzo ważna sprawa: po przywiezieniu urobku do stacji nie wolno, pozwólcie, że to podkreślę nie wolno sprzedawać jej od razu. Ceny w okolicach, gdzie rodzą się nowi gracze są po prostu złodziejskie. Starsi, gracze wykorzystują po prostu wasz brak doświadczenia, żeby zdobyć nieco taniej rudy. Należy albo zwozić ją do stacji, gdzie oferują lepsze ceny, albo od razu kopać w tamtej okolicy. Drugą sprawą jest rafinacja. Na razie nie rafinuj, straty będą za duże. 
Ślepe ścieżki ewolucji.

Na tym etapie kopanie głupią frejką zaczyna się nudzić, człowiek chciałby coś lepszego. Najczęstszymi błędami są
1.Kopanie destroyerem
2.Kopanie industrialem.

Ad 1. „To ma 7, czy 8 dział. Ma wielką ładownię. Musi lepiej kopać!”
ŹLE!
Niszczyciele mają dużo miejsc na obsadzenie dział, mają sporą ładownię (w porównaniu do fregaty), ale nie nadają się na statki górnicze.
Mają po prostu za mało CPU, żeby można było obsadzić je większą liczbą laserów, a bez bonusów zostają daleko w tyle. Jeśli już musisz go mieć, to obłóż go samymi działami i używaj do niszczenia NPCów, którzy będą przylatywać i próbować zepsuć dzień (i statek).
Ad 2. „Ten statek ma olbrzymią ładownię, więc nie muszę latać co chwilę do stacji.” To prawda, ale na industriala wsadzisz tylko jeden laser, więc zapełnienie go zajmie wieeeeki. Jednak sam industrial przyda się później.

Krążownik

Frejka frejką, ale przydałoby się poprawić nieco wydajność. Następnym logicznym krokiem jest przesiadka do krążownika. I tu pierwsza zagwozdka: są tylko dwa takie caldaryski Osprey i minmatarski Scythe. Mają identyczny bonus do kopania (+20% wydajności laserów na poziom skilla, tym razem jest to „„rasa” cruiser”). Jednakże Osprey jest nieco lepszy. Ma więcej CPU, przez co można na nim łatwiej zainstalować także moduł pod tytułem Mining Laser Upgrade. Dodaje on 5% do wydajności laserów, ale jako karę potwornie zwiększa ich zapotrzebowanie ma CPU. Żeby temu przeciwdziałać potrzebne są skille: Electronic (zwiększa poziom CPU statku), Electronic Upgrades (pozwala instalować koprocesory, które także zwiększają poziom CPU statku, jednakże zajmują dolne sloty, więc im więcej koprocków, tym mniej mining upgrade’ów (oraz słabszy tank na armorze, więc już w tej chwili dziękujemy wszystkim Amarrom i Galente za uwagę, trzeba było się uczyć tarcz)), oraz Mining Upgrades, który to skill zmniejsza karę za użycie modułów Mining Upgrade. Przy odpowiednich skillach można mieć dwie MU.
Dodatkową zaletą Ospreya jest większy drone bay, dzięki czemu możemy wozic ze sobą kilka dronek. Mogą to być dronki obronne, ale jako, że da się na nim umieścić wyrzutnię rakiet jest to średni pomysł, lepiej jest włożyć do niego dronki górnicze i dodatkowo poprawić wydajność. 
No dobra, czas na odrobinę matematyki.
Podstawowy Osprey z Mining 4, Caldari Cruiser 1, laserami Miner II oraz jednym MU daje: 60 * 1.20 * 1.20 * 1.05 = 90,72. [4] Wygląda gorzej na wypasionej fregacie (129,6 m3), ale Osprey ma 3 lasery co daje nam łacznie 272,16 m3. Odrobinę lepiej niż na fregacie ze skille mining na 5.
Krążownik to mniej więcej dobry moment, żeby zrobić (jeśli go jeszcze nie masz) skilla mining na poziom 5. Z tym skillem ten sam podstawowy Osprey daje 94,.5 m3, czyli łącznie 283,5 m3 ze wszystkich laserów.
A to jeszcze nie koniec. Przydałoby się zrobić Caldari Cruiser na 4 oraz nowy skill do kopania: Astrogeology. Zwiększa ona wydajnośc o kolejne 5% na level i na razie zrobimy go na level 4.
Z takimi skillami oraz z dwoma MU Osprey może wyciągnąć:
60 * 1.80 * 1.25 * 1.20 * 1.05 * 1.05 = 178,605 m3. [5]
Lub 535,815 m3 z 3 laserów.

Ponad 500 metrów na cykl, a twój Osprey ma tylko 450 m3 pojemności. Po pierwsze jeśli odpalisz wszystkie lasery, to część urobku się zmarnuje. Oczywiście możesz wywalić jednego MU i założyć jakiś Cargo Expander, ale ponieważ ten moduł też korzysta z dolnych slotów, to ucierpi wydajność.
Po drugie latanie co chwilę do stacji jest męczące i marnuje się tylko czas który można by wykorzystać na kopanie. Dlatego najwyższy czas poznać nowy statek oraz nową technikę kopania.

Industrial

Ta nowa technika to tzw. kopanie do puszki. Zasada jest prosta kiedy pierwsza partia rudy trafi do ładowni, klikasz na niej prawym przyciskiem myszki i wybierasz Jettison. Około 200-300 metrów od twojego statku pojawi się Cargo Container taka puszka. Otwierasz go sobie i od tej pory, to co się pojawi w ładowni przenosisz do puszki. Ma ona pojemność 27 500 m3, czyli zapełnienie tego zajmie ci chwilę. Należy pamiętać, że puszki nie wiszą w przestrzeni wiecznie, ale pękają po około godzinie. Są znane opowieści o puszkach, które wisiały prawie dwie godziny, ale częściej można słyszeć o tym jak ktoś właśnie miał zabrać, gdy mu pękła. Skąd masz wiedzieć ile czasu wisi? Najlepiej gdzieś zapisać, puszeczki mają taką fajną właściwość, że można im zmieniać nazwy, dlaczegóżby nie na godzinę powstania? Często słyszy się opinię, że może to przyciągać piratów i złodziei, ale bądźmy szczerzy, jak ktoś widzi statek górniczy na pasku, to mu więcej podpowiedzi nie potrzeba. A propos złodziei: jak ktoś kradnie ci rudę, to nie atakuj go. Powtórzę to jeszcze raz, bo to ważne: NIGDY NIE ATAKUJ SAM ZŁODZIEI RUDY! Po pierwsze nie jesteś wyskillowany do walki (no może jesteś, ale zakładam, że jesteś miłującym pokój carebearem). Po drugie twój statek nie jest zfitowany do walki. Jest sfitowany do kopania i do niszczenia marnych NPCów a nie do PvP. Czasem złodziej ma w okolicy kolegów, albo nawet nie jest złodziejem, tylko zwykłym piratem i kiedy złapiesz agresję na nim, to poleci sobie do stacji po lepszy statek, gdy ty w tym czasie nie możesz zadokować, czy wylecieć przez bramę przez 15 minut. Ba, nawet jak się wylogujesz, to twój statek będzie jeszcze gdzieś tam wisiał przez te 15 minut.
Ta odrobina rudy nie jest warta zniszczonego statku, straconych modułów i czasu.
Koniec dygresji, czas wrócić do puszki z rudą. Kiedy stanie się już pełna, albo kiedy masz już dość, należałoby ją zwieźć do stacji. Tym Ospreyem będzie nieco ciężko, dlatego należałoby użyć transportowca[6]. Możliwości jest sporo.
Jeśli planujesz długoterminowo, to najlepszym wyborem będą industriale Gallente. Co prawda wszystkie Iterony poniżej 5 nadają się tylko, żeby je o kant dupy potłuc, ale sam Iteron Mk. V jest największym Industrialem. Z najtańszym fitem powinieneś móc bez problemu zmieścić do środka pół puszki (a z najdroższym ze dwie, ale to już są setki milionów ISK), no ale żeby nim latać potrzebny jest skill Gallente Industrial na 5, którego zrobienie trwa bardzo długo. Jednak stąd już niedaloeko do transportowców, czy frachtowców.
Część ludzi poleca amarskie: z wystarczy zrobić skill Amarr Industrial na 1 level i już można latać większym „indykiem”. Inni polecają Minmatarskie. Mają podobno najlepszy stosunek skillowania do pojemności (tzn, na całkiem szybkim 3 levelu ma największą pojemność). No i są najszybsze.
Caldaryjskie nie są ani największe, ani najszybsze, ale mają parę zalet.
Po pierwsze warunki wstępne masz już spełnione, więc możesz zacząć skillowanie od razu, bez marnowania czasu na skillowanie fregat innej rasy, po drugie Badger II jest większy od Iterona III (obydwa wymagają skilla Industrial na lvl3). Iteron 4 dorównuje Badgerowi II pojemnoscią, ale ma tylko jeden hislot i słabsze tarcze. Jako Galentyjczyk jest przystosowany do tankowania armorem, ale przez to musiałby poświęcić cargo expandery z lowslotów. Co jest raczej nie do przyjęcia. Jak już piałem na początku, wszystkie przemysłowe statki tankują tarczą.
Co do pojemności, by ją zwiększyć używa się trzech sposobów: skilla „„rasa” Industrial”, cargo expanderów, oraz kontenerów. Ale nie tych wyrzucanych ze statku, tylko kupowanych na stacji. Taki na przykład Giant Secure Container zajmuje 3000m3, a ma 3900m3 pojemności.

Rozstaje

W tym momencie następuje zwykle rozłam. Większość z nas ma już dość nudnego kopania, piratów, złodziei, oskarżeń o używanie makr i sami by chcieli w końcu trochę pew pew.
Jednakże czasem trzeba pokopać, dla nich najlepszym wyborem są BSy.
Żaden BS nie ma bonusów do kopania, ale można na nich zainstalować sporo laserów (w przeciwieństwie do destroyera), mają duże capacitory, są bardzo wytrzymałe, idealne maszyny do kopania w lowsecu.
Ze wszystkich 12 pancerników dla górników najbardziej nadają się:

Dominix – nie zainstaluje się na nim wielu laserów, ale ma olbrzymi hangar na dronki i super tank. Kiedy kopiesz w Dominiksie możesz zapomnieć o radzie na temat nieatakowania złodziei. Ale jakby co, to nie biorę na siebie odpowiedzialności.
Apocalypse – 7 laserów i megacapacitor. CPU nieco ssie, ale to Amarrczyk, ma dużo lowslotów na koprocki i MU.
Rokh – zdaje się że to najlepszy BS dla półgórnika. Aż 8 laserów i świetny CPU (w końcu to Caldari), do tego bonusy do resistów i tankowanie tarczą pozwalają ustawić na nim tank pasywny. Oznacza, to, że cały capacitor jest do dyspozycji laserów i mamy więcej zasobów (CPU, CPU!).

Ci którzy zdecydują się jednak pozostać na pasach czeka spora zmiana jakościowa: czas na barki. A barki są trzy:

Procurer – zapomnij. Jedyne co w nim lepszego od noobshipa, to to, że można go zmielić.
Retriever – podstawowa barka dla każdego wannabe poważnego górnika.
Covetor – duża barka to do niedawna dla wielu górników ostatni przystanek na drodze do większej wydajności.

Barki wymagają zmiany filozofii kopania.
Ale po kolei.
Po pierwsze na barce nie da się zainstalować starych dobrych Minerów II. Na nie wchodzą tylko Strip Minery ewentualnie Ice Harvestery. Tak jest lody też można kręcić. Ale o tym później.
Po drugie cykl stripów wynosi 180 sekund. Tak, rudę dostajemy raz na 3 minuty.
Po trzecie (które wiąże się ściśle z drugim) każdy strip powinien mieć własną skałę. Gdyby wszystkie były wycelowane jedną i pierwszy by skończył asteroidę, to tracimy całe 3 minuty pracy drugiego. A to spore marnotrastwo.
Z innych cech stripów, to większy o 3 km zasięg.
No i trzeba pamiętać, że barki nie tankują. Są zbudowane z tektury, nie mają modułów, w razie kłopotów należy wiać w podskokach.

A statki:
Retriever wymaga skilla Mining Barge na lvl 3 (nie ma wersji rasowej w tym wypadku) oraz Astrogeology na lvl 4 (yup, właśnie dlatego przy maksowaniu Ospreya dałem go na tym poziomie)[7]. Dalsze skillowanie astrogeologi będzie szlo już z barkami). Barki mają też inny bonus do kopania tylko 3% na poziom skilla.
Szybka matematyka: 540 * 1.09 * 1.25 * 1.20 * 1.05 = 927,045 [8]
W sumie z dwóch stripów - 1854,09
Nieźle? Trzeba pamiętać, że cykl tym razem wynosi 3 minuty. Dla porównania stary Osprey dawał w sumie 1607,445 m3 na 3 minuty. A to tylko podstawowa wersja. 

Covetor wymaga Astrogeologii na 5 i Mining Barge na 5. Czyli miesiąc skillowani z głowy. Ale można na niego założyć 3 stripy.
Czyli: 540 * 1.15 * 1.25 * 1.25 * 1.05 = 1018,828125 m3 [8]
Czyli 3056,484375 m3 z 3 stripów.

A to jeszcze nie koniec.

Kryształy

Dalszą poprawę wydajności zapewniają kryształy. Jest to specjalna „amunicja” do Modulated Strip Miner II (aka MSM), czyli znanych nam już Strip Minerów. Same w sobie MSMy są kiepskie (wydajność wynosi tylko 360 m3 na 3 minuty). Jednak kryształy Tech 1 zwiększają ich wydajność o 62,5%, czyli ich bazowa wydajność z kryształem wynosi 585 m3. Kryształy Tech 2 podnoszą wydajność o 75%, do 630 m3. Co daje:
dla Tech 1 - 360 * 1.625 * 1.15 * 1.25 * 1.25 * 1.05 = 1103,73046875 m3 [9]
dla Tech 2 - 360 * 1.75 * 1.15 * 1.25 * 1.25 * 1.05 = 1188,6328125 m3 [9]
Niestety kryształy mają też parę wad.
1.Zużywają się. Tech 1 wolniej, Tech 2 szybciej. Trzeba wozić zapasik ze sobą, no i generują koszty.
2.Każda skałka wymaga innego kryształu. Jeśli będziesz kopać velda kryształem do scorda, to niestety nici z bonusu (a kryształ dalej się zużywa)
3.Każdy kryształ potrzebuje osobnego skilla „„Ruda” processing”. Dla Tech 1 wystarczy na level 3, tech 2 potrzebuje level 4.

To ostatnie jednak nie jest tak do końca wadą, gdyż processingi zmniejszą także straty przy rafinacji rud (ale o tym na końcu jak nie zapomnę).

HULK

Hulk jest najlepszą maszynką do przerabiania asteroidów na pieniądze.
Na pierwszy rzut oka wygląda jak lekko podrasowany Covetor: tylko 3% do wydajności stripów (ponad to co mamy ze skilla na barki, statki tech 2 mają dwa bonusy ze statku), więcej CPU, (można włożyć na niego 2 MU!) więcej capacitora, większe tarcze, cztery midsloty… Tak, Hulk jest barką, która tankuje, i co najciekawsze, im większy i groźniejszy przeciwnik, tym robi to lepiej. Wszystko dzięki niewielkiej sygnaturze, która sprawia, że w przypadku najgroźniejszych przeciwników większa część ich siły ognia jest marnowana.
Oczywiście z tankiem opartym o tarcze nie wszędzie można kopać, np. w okolicach zasiedlonych przez Amarrów, może być nieciekawie, jako, że ich bronie zadają obrażenia EM i thermal – dwa, na które tarcze są bezbronne.

No, ale policzmy, ile można wykopać siedząc w Hulku:
360 * 1.625 * 1.15 * 1.09 * 1.25 * 1.25 * 1.05 * 1.05 = 1263,219521484375 [10]

Na dzień dobry, z minimalnym skillem (exhumers lvl 3), na kryształach tech 1 i z drugim MU kopie się lepiej niż w Covetorze z kryształami tech 2.

A na wymaksowanym, z kryształami tech2?

360 * 1.75 * 1.15 * 1.15 * 1.25 * 1.25 * 1.05 * 1.05 = 1435,27412109375 [10]

A to jeszcze nie koniec.

Implanty

Tych nie ma zbyt wiele. 
Michi's Excavation Augmentor dodaje 5% do wydajności, zajmuje slot 7 i kosztuje w okolicy 500 milionów ISK.
Highwall HX-1 oraz Highwall HX-2 – dodają odpowiednio 3% i 5% do wydajności. Obydwa zajmują slot 10, a ich ceny waha się od 50 milionów za HX-1, do 200 za HX-2 (chociaż dawno nie rozglądałem się za nimi, więc teraz może być inaczej).
Mining Foreman Mindlink – dodaje 50% do bonusa ze skilla Mining Foreman (omówię go w następnym dziale). Róznież zajmuje slot 10.

Gangi i inne floty.

Ostatnim sposobem na zwiększenie wydajności, jest kopanie w gangu.
Za poprawę wydajności w tym wypadku odpowiada skill Mining Foreman, który daje tylko 2% na poziom (czyli maksymalnie 10%, a jeśli ma mindlinka, to 15%), ale za to wystarczy, że nauczy się go tylko jedna osoba – dowódca floty. Od czasu nerfa w Revelations, działanie gangów już nie jest takie proste jak dawniej.
Teraz po utworzeniu gangu należy kliknąć na biały trójkącik przy gangu na Overwiev, i wybrać „Convert to fleet”. Osoba ze skillem powinna być Squadron Commanderem (chyba, że jest was więcej, wtedy Wing Commanderem, ale musi być odpowiedni Squad Commander. W takim jednak wypadku, SC nie otrzymuje bonusów od WC, może korzystać tylko ze swoich własnych.).
Wyższą szkołą jazdy są Linki. Oficjalnie istnieją trzy, ale przydatny jest tylko jeden: Laser Optimization Link. Skraca on czas działania laserów (zarówno stripów, jak i zwykłych) o 2% na poziom skilla (Mining Director), ale mają na niego wpływ również skill Warfare Link Specialist oraz Mining Foreman Mindlink. W sumie można skrócić czas pracy laserów o 22,5%, czyli w wypadku stripów do jakiś 140 sekund. Niestety linki można zakładać tylko na battlecruisery (jednocześnie może działać tylko jeden, chyba, że ma się moduły pt. Command Processor), Command Shipy, czyli battlecruisery tech 2 (po 3 naraz) oraz lotniskowce (róznież po jednym).

I to już tyle.

Maksymalnie można więc wykopać: 

360 * 1.75 * 1.15 * 1.15 * 1.25 * 1.25 * 1.05 * 1.05 * 1.05 * 1.05 * 1.15 = 1819,74817628173828125 [11] 
Co łącznie daje 5459,24452884521484375

Plus to co nakopią nam dronki. 

Dronki

Wspominałem o nich przy Ospreyu, ale trzeba będzie napisać nieco więcej. Ale tylko nieco. 

Drony mają cykl kopania równy 60 sekundom, ale oprócz tego muszą jeszcze przylecieć od skały do statku, aby zrzucić ładunek, dlatego ich wydajność nie liczy się tak łatwo jak wydajność laserów. Dlatego kopiąc z dronami najlepiej podlecieć do skałki, którą one kopią, dzięki czemu czas marnowany na przeloty zmniejszy się do minimum.

Należy unikać Civilian drone (ponieważ zwykłe Mining Drone I wymagają tego samego silla, więc nie ma się co rozdrabniać) oraz dron pt. Harvester. Te są potwornie drogie, bardzo łatwe do ubicia. Chociaż mają nieco większą wydajność od dron tech2, to i tak nie są warte swojej ceny.

Mining Drone I wydobywa 15 m3, a Mining Drone II 25 m3 na raz, ale można to oczywiście poprawić.
Do dron są tylko dwa skille: Mining Drones Operation oraz Drone Interfacing. Ten pierwszy poprawia ich wydajność o 5% na poziom, zaś drugi o 20%. Poza tym można mieć założone rigi pt. Drone Mining Augmentor. Są to jedyne rigi przeznaczone specjalnie dla górników. Covetor może mieć najwyżej 2 rigi tech 2 oraz jeden tech 1, a Hulk jako statek tech II może ma jedynie 2 miejsca na rigi. Wersja tech 1 poprawia wydajność dronek o 10%, a tech 2 o 15%.

Maksymalna wydajność dron:
Covetor – 25 * 1.25 * 2 * 1.15 * 1.15 * 1.10 = 90,921875 [12]
Jednakże na Hulku wygląda to tak - 25 * 1.25 * 2 * 1.15 * 1.15 = 82,65625 [13]

Przy pięciu dronach będzie to 454,609375 m3 dla Covetora i 413,28125 m3 dla Hulka.

Tankowanie.

Tym razem będzie nie o możliwościach statków, lecz o technice kopania w lowsecach i 0.0.
Tamtejsze raty mogą błyskawiczne zniszczyć dowolną barkę, dlatego potrzebny jest jeszcze jeden statek, który wcześniej poleci na pasek, ściągnie na siebie agresję ratów i przez cały czas będzie brać lanie, pozwalając barkom na kopanie w ciszy i spokoju. Do czasu aż nie przyleci jakiś żywy pirat.

Specjalne 

W Eve mamy jeszcze 3 specjalne „rudy” które kopie się nieco inaczej niż normalne skałki.

Mercoxit
Mercoxit to specjalna ruda, z której uzyskuje się Morphite – minerał potrzebny do budowy statków i modułów tech 2. Do kopania Mercoxitu potrzebne są specjalne lasery zawierające „Deep Core” w nazwie oraz skill Deep Core Mining. Poza tym kopiąc go można wywołać chmurę gazu, który może wybuchnąć i poważnie uszkodzić statek, a nawet zniszczyć puszkę. Poza tym Mercoxit niczym nie różni się od innych skałek. Najmniejszy z Exhumerów, pt. Skiff jest statkiem przeznaczonym specjalnie do kopania Mercoxitu.

Gaz
Wraz z Reveleations otrzymaliśmy możliwość produkcji narkotyków. 
Produkuje je się z gazów wydobywanych z chmur gazowych, które można znaleźć jedynie dzięki eksploracji w 0.0. Do wydobycia potrzebny jest moduł pt. Gas Cloud Harvester (lub nieco lepsza jego wersja 'Crop' Gas Cloud Harverster) oraz skill Gas Cloud Harvesting. Wszystko dostępne jedynie dzięki eksploracji (lub kontraktom).

Lód
Ostatnią specjalną rudą jest lód. Do kopania lodu potrzebne są specjalne moduły pt. Ice Harvester, które pasują tylko na barki, nie można kopać lodu w niczym innym. W przypadku lodu skille nie zwiększają ilości wydobytej rudy (zawsze –poza Mackinavem) jest to jedna kostka), ale skracają cykl pracy Harvesterów, który w przypadku ich podstawowej wersji wynosi 600 sekund.

Zanim zaczniesz kopać

Dla górnika najlepszą rasą do wyboru jest Caldari Achura. Dlaczego?
Caldari tankują tarczą, a wszystkie statki przemysłowe albo tankują[1] tarczą, albo nie tankują wcale. Poza tym Rokh – najnowszy pancernik (battleship, BS) Caldari - jest najlepszym pancernikiem do kopania.
Przy wyborze atrybutów należy ustawić jak największe Inteligencję (Intelligence), Pamięć (Memory) i Percepcję (Percepcion). Siła Woli (Willpower) jest nieco mniej ważna, zaś Charyzmę (Charisma), można prawie całkowicie olać. I tak właśnie skonstruowani są Achura: beznadziejnie niska charyzmą i bardzo wysokie pozostałe atrybuty. Zalecane kroki przy tworzeniu postaci opartej o Caldari Achura: 
Ancestry - Stargazers
Karriera - Industry
Specjalizacja - Prospector

I to by było na tyle.
Jeśli dotarłeś tutaj i jeszcze ci mało, to zapraszam do poradnika Halady (http://myeve.eve-online.com/ingameboard.asp?a=topic&threadID=434899 po angielsku), większość rzeczy jest tam opisana znacznie dokładniej.

[1]Tankowanie – pod tym zwrotem kryje się po prostu przyjmowanie i niwelowanie uszkodzeń zadanych przez przeciwnika. Tankowanie sensu stricte obejmuje tankowanie tarczą (shield tanking) oraz pancerzem (armour tanking). Tankowanie sensu largo obejmuje oprócz zwykłego tankowania także wszystkie czynności, których efektem jest zmniejszenia uszkodzeń jakie przyjmuje twój statek: gankowanie (jeśli rozwalisz przeciwnika, to nie będzie mógł on dalej atakować), walkę elektroniczą (electronic warfare, EW), prędkość (szybkie statki trudniej trafić/dostają mniejsze obrażenia od rakiet), ucieczkę.
[2]W polu Atributes wszystkich laserów górniczych dane podane są w Ore Units, ale to nic innego niż m3.
[3] Odpowiednio: wydajność lasera * bonus ze statku * bonus ze skilla mining
[4] Odpowiednio: wydajność lasera * bonus ze statku * bonus ze skilla mining * bonus z MU.
[5] Odpowiednio: wydajność lasera * bonus ze statku * bonus ze skilla mining * bonus ze skilla astrogeology * bonus z MU * bonus z MU.
[6] A tak naprawde Industriala. Transportowce to osobna klasa statków Tech 2. Opartych o Industrale właśnie.
[7] Wspominam tylko o skillach, które mają wpływ na wydajność kopania.
[8] Odpowiednio: wydajność lasera * bonus ze statku * bonus ze skilla mining * bonus ze skilla astrogeology * bonus z MU. Tak, na barkę można włożyć tylko jeden MU.
[9] Odpowiednio: wydajność lasera * bonus z kryształu * bonus ze statku * bonus ze skilla mining * bonus ze skilla astrogeology * bonus z MU. 
[10] Odpowiednio: wydajność lasera * bonus z kryształu * bonus ze statku * bonus ze statku * bonus ze skilla mining * bonus ze skilla astrogeology * bonus z MU * bonus z MU. 
[11] Odpowiednio: wydajność MSM II * bonus z kryształu * bonus za skill Mining Barge * bonus za skill Exhumers * bonus ze skilla Mining * bonus ze skilla Astrogeology * bonus z MU * bonus z MU * bonus z implanta * bonus z implanta * bonus od Mining Foremana z Mindlinkiem.
[12] Odpowiednio: wydajność dron tech 2 * bonus ze skilla Mining Drone Operation * bonus ze skilla Drone Interfacing * bonus z riga tech 2 * bonus z riga tech 2 * bonus z riga tech 1
[13] Odpowiednio: wydajność dron tech 2 * bonus ze skilla Mining Drone Operation * bonus ze skilla Drone Interfacing * bonus z riga tech 2 * bonus z riga tech 2

Poradnik za zgodą: www.universs.org

KLIKNIJ TUTAJ I DOŁĄCZ DO GRY, ZYSKAJ DZIĘKI TEMU LINKOWI 250 000 SKILL POINT NA POCZĄTEK

Brak komentarzy:

Grupa na FB

Zapraszamy nowych graczy jak i również starszych pilotów do naszej nowej grupy na Facebook :  Eve Online Polska

Najczęściej wyświetlane