Wormhole

Kilka slów na temat WH jako gate laczacego dwa systemy sloneczne (moga to byc polaczenia miedzy: WH-HS, WH-LS, WH-00, WH-WH).
Wormhole w Eve Online
fot. eveuniversity.org
WH charakteryzuja dwa parametry, ktore decyduja o wszystkim:
a). Czas trwania,
b). Przepustowosc masowa.


Opis i przydatnosc dla nas powyzszych parametrow przeanalizujemy na podstawie dwoch najczesciej spotykanych przez nas WH:
- A239 - czyli polaczenie statyczne od strony naszego domowego WH z systemem LS
- D382 - czyli polaczenie statyczne od strony naszego domowego WH z innym WH class 2.


A. CZAS TRWANIA WORMHOLI - czyli okres od momentu ich pojawienia sie do naturalnego znikniecia.

Tutaj link do tabeli zawierajacej info na temat wszystkich WH wystepujacych w grze:

http://www.ellatha.com/eve/wormholelist.asp (tu takze info o przepustowosci masowej).


Statyki A239 i D382 roznia sie pod wzgledem czasu trwania - A239 (LS) w naturalnych warunkach powinien istniec przez 24 godziny, natomiast D382 (c2) juz tylko 16 godzin. Wraz z uplywam czasu od momentu powstania WH ich opis zmienia sie tak aby odzwierciedlic ich aktualny wiek. Dotepne sa 4 opisy - ponizej ich znaczenie:

1. "This wormhole has not yet begun its natural cycle of decay and should last at least another day." - WH pozostala jeszcze jej maksymalna zywotnosc.
2. "This wormhole is beginning to decay, and probably won't last another day." WH pozostalo ponizej jej maksymalnej zywotnosci
3. "This wormhole is reaching the end of its natural lifetime." To WH postoi jeszcze max 4 godziny (A239), lub 2 godziny (D382) - nie potwierdzone
4. "This wormhole is on the verge of dissipating into the ether." WH lada chwila sie zamknie.

Sam czas trwania WH nie jest nam bezposrednio przotrzebny do zamykania dziur, jest to raczej przydatna informacja-ostrzezenie na temat tego, co nas moze spotkac podczas procesu zamykania WH. Szczegolnie trzeba uwazac przy domykaniu WH bedacych "na endzie" swojego zycia (powyzej opis nr 3).. moze nas bowiem spotkac niemila niespodzianka - WH moze w kazdej chwili sie zamknac, z nami po niewlasciwej stronie. Dlatego tez bardzo wazne jest uchwycenie przyblizonego momentu kiedy WH przechodzi w stadium koncowe swojego istnienia - mamy wtedy swiadomosci, ze od tej chwili pozostaje nam tylko od 2 do 4 godzin na zakonczeniu naszych interesow w danym WH ;] Zasadniczo polecam zamykanie masowe WH zaraz po zauwazeniu jego przejscia w stadium koncowe.

B. PRZEPUSTOWOSC MASOWA WH - czyli ile shipow mozemy przez nie przepuscic zanim sie zatrzasnie :)

Ponownie A239 i D382 jako przyklad. Tym razem obie dziury sa identyczne. Ponizej ich przepustowosc:

Wormhole: D382, A239
Max dozwolona masa jednorazowo: 300M kg
Max suma masy jaka WH moze przepuscic: 2,000M kg
Regeneracja przepustowosci: 0M kg

Przeliczmy to na stateczki:

Maxymalna masa jaka WH jest wstanie przepuscic jednorazowo = 300M = ORCA z wlaczonym MWD 100, lub AB 100. Czyli zaden carrier ani inny tytan nam przez nia nie wskoczy :)

Maksymalna suma przepustowosci masowej = 2000M = 20 x Battleship (BS ma +/- 100M masy wlasnej)... czyli w przyblizeniu po ostatnim BSie WH powinno nam zniknac... jezeli nasze 19 BSow bedzie mialo 105M masy to WH znika juz po 19 BSie :) Trzeba wiec uwazac, trzeba liczyc.... trzeba wiedziec jak liczyc , korzystajac z opisow WH :)

2000M = 8 x Orca = 190 +/- BC/Cruise/Indyk.

Opisy WH siadczace o poziomie naruszenia masowego danego WH:

1. "This wormhole has not yet had its stability significantly disrupted by ships passing through it."
Pozostala wiecej niz polowa masy - 1000M do 2000M

2. "This wormhole has had its stability reduced by ships passing through it, but not to a critical degree yet."
Less then 1/2 but more then 1/10th
Pozostala mniej niz polowa masy, ale wiecej niz 1/10 - 1000M do 200M

3. "This wormhole has had its stability critically disrupted by the mass of numerous ships passing through and is on the verge of collapse."
Less than 0.1 of the total mass.
Pozostalo mniej niz 1/10 masy - ponizej 200M

Czytanie za zrozumieniem powyzszych opisow jest kluczowe w przypadku sprawnego zamykania WH. Szczegonie wazne jest jak najdokladniejsze uchwycenie stadium nr 3, kiedy to na WH pozostaje juz tylko ok 200M masy!!!

ZAMYKANIE WH:

1. Ustalamy w jakim stadium naruszenia masowego znajduje sie WH = ile masy pozostalo nam do zdjecia zanim skubana sie zapadnie. (Info na ten temat w opisie WH). Dobrze jest wybrac kogos, kto bedzie liczyl ile masy juz zdjelismy - najlepiej pisac to na bierzaco na czacie.

2. Dobieramy odpowiednie shipy, tak aby jak najszybciej i najbezpieniej zdejmowac z WH mase. Zasadniczo najprosciej byloby skoczyc 8 x ORCA, czego moze dokonac 4 graczy w ciagu 30 sekund...niestety jako, ze nie zawsze mamy tylku graczy ze skillami i posiadajacymi ORCA pod reka.... uzywamy glownie BATTLESHIPOW. Jak juz wczesniej powiedziane BS = 100M masy... ale juz BS + wlaczony AB100 lub MWD 100 = 150 M masy. Trezeba wiec wziac to pod uwage i wykorzystac!

3. Jezeli WH jest nowa, na poczatek uzywamy ciezkich Shipow, tak aby jak njszybciej zdjac pierwszy bilion masy. W momencie gdy przy skoku kolejnego z naszych Bsow WH zatrzesie sie, zahalasuje, zmniejszy i zmieni opis na "This wormhole has had its stability reduced by ships passing through it, but not to a critical degree yet.", oznacza, ze pozostalo na niej mniej niz 1000M. Ile dokladnie? Zalezy od tego jak ciezki byl ostatni skaczacy statek - jezeli byl to BS, to granica bledu = 99M masy, jezeli byl to BS z wlaczonym AB/MWD100, to granica bledu = 149M masy. Czyli zakladamy, ze na WH posostalo 900M masy przy pierwszej opcji, lub 850M masy przy drugiej opcji. (Jasne, nie? :))

4. Od momentu zarwania WH do polowy liczenie staje sie jeszcze wazniejsze. W tym momencie nastepne naruszenie masowe nastapi przy ok 200M masy - jest dla nas BARDZO wazne aby granica bledu przy wystapieniu tego naruszenia byla jak najmniejsza (99M masy, czy 149M masy juz nas nie zadawala!!!). Dlatego BSow uzywamy tylko do momentu kiedy wedlug naszych obliczen powinno jeszcze pozostac min 250M masy. Czyli 850M masy po polowie, skacze 2 x BS na wlaczonym AB/MWD 100 w obie strony (4 x 150M = 600M masy zdjetej). W tym momencie BSy ida na bok!!! Ktos moglby powiedziec, ze przeciez 250M to zaledwie jeden BS w te i z powrotem... nie zapominajmy jednak o ukrytym bufforze (przy zalamaniu WH do polowy mielismy 99-149M granice bledu), to WH moze miec miedzy 250, a 400M masy !!! Wiec dalej ida w ruch shipy klasy BC lub Cruise (standardowa waga 12M + wlaczone AB/MWD 10 = 17M masy na sztuke, na jeden jump). I te nasze male shipy skacza, pojedynczo lub po dwa,az do momentu kolejnego widocznego i slyszalnego zalamania WH. Jezli nastepuje ono przy skoku Cruisa/BC to nasza granica bledu = zaledwie 16M masy. Wuiec WH ma dokladnie od 184 do 199M masy :)

5. I tu juz koniec calego skomplikowanego procesu ;] Wybrany ochotnik (najlepiej zaopatrzony w probe launchera, cloaka, komplet Bmek i skille do skanowania) skacze przez WH w jedna strone bez wlaczania AB/MWD 100 - zdjemuje z niej 100M masy. Po czym po 30 sekundach wraca do nas spowrotem, wlaczajac uprzednio, tak dla pewnosci AB/MWD 100. Czyli po pierwszym skoku WH ma miedzy 84M, a 99M, po drugim miedzy minus 64, a minus 51M masy. Zamkniete :)

6. Wazne aby nasz skaner tuz przed ostatnim, domykajacym skokiem dokonal "odsiania" wystepujacych w naszym systemie sygnatur!!! W ten sposob, posiadajac czysty skan i spamujac skaner, ok 60 sek po zamknieciu naszego statycznego WH, pojawia sie nowa sugnatura, ktora jest nowym statycznym WH (do Lsa lub do c2 - w zaleznosci od tego, ktora WH wlasnie zamknelismy).

Mam nadzieje, ze ujalem to wystarczajaco przejrzyscie...

Poradnik za zgodą: www.universs.org

Brak komentarzy:

Slack - Eve Online Polska

Zapraszamy wszystkich pilotów na nasz Slack:  Eve Online Polska

Najczęściej wyświetlane