D-Scan - Skanowanie w Eve Online

Skaner pokładowy popularnie zwany d-scanem jest najprostszym i najszybszym sposobem uzyskania informacji o potencjalnych przeciwnikach w systemie gwiezdnym. Odpowiednio ustawiając skaner możemy określić jaki statek porusza się po systemie, oraz określić jego przybliżoną pozycję. 
Do dzieła.

D-scan to narzędzie wbudowane w każdy statek. Od najmniejszej fregaty po największego tytana, działa w te sam sposób, tak samo skutecznie i na identycznym zasięgu.
Aby włączyć d-scan należy użyć skrótu klawiaturowego (domyślny) Alt+D, lub kliknąć w ikonę dostępną po prawej stronie panelu statku - zgodnie z poniższą ilustracją.

Gdzie znaleźć skaner?

Kiedy już użyjesz skrótu lub klikniesz ikonę, Twoim oczom ukaże się panel skanera. Przyzwyczaj się do tego okna, bo będzie Ci ono towarzyszyć prawdopodobnie przez resztę Twojej gry w EVE.


Directional Scan

Zacznijmy od tego, co, gdzie i po co jest.
Klikając w ikonę SCAN zaktualizujesz wynik skanowania. Skaner podaje wynik natychmiast.

Scan

Za pomocą suwaka/okna wartości możesz zmienić zasięg przeszukiwania skanera. Przycisk po prawej umożliwia zamianę wartości z AU na km.
1 AU to 149 597 870 km – maksymalny zasięg skanera to 14,3 AU.
Dzięki temu możesz ograniczyć teren skanowania do np. 5 AU od Ciebie. Nie zawsze chcesz przeszukiwać pełen zakres, czasem będziesz zainteresowany informacją, czy przeciwnik już leci w Twoją stronę, a do tego musisz ograniczyć skaner do np. „zaledwie” 300 000 km.

Range

Range

Drugi suwak pozwoli Ci kontrolować kąt „widzenia” skanera.
Ustawiając go na 360 decydujesz się na skanowanie przestrzeni w pełnym zakresie (bańce) wokół Ciebie.
Wybierając mniejszy zakres, powiedzmy do 90 stopni, ograniczasz zasięg skanera do wycinka całego zakresu.
Jak zadecydować, którą część systemu skaner ma objąć działaniem? Skaner „widzi” tą stronę systemu, w którą zwrócona jest kamera w grze. W skrócie skaner jest nakierowany na to co ty widzisz na ekranie.

Kąt skanowania

Zasięg skanowania

Kąt skanowania

Zasięg skanowania

Patrząc kamerą na Gwiazdę systemu Mehatoor i ustawiając zasięg na 1,2 AU (zgodnie ze screenem, gwiazda jest na 1,16 AU od statku), oraz kąt skanera na 15 stopni, skanuję „wycinek” pomiędzy mną, a gwiazdą. Wycinek ten ma kształt stożka.

Kąt skanowania

Zasięg skanowania
 Wyskanowany obiekt



Poniżej suwaków znajduje się okno wyświetlające wyniki.
Jak widać z przykładu po prawej, gdzieś w systemie znajduje się statek Crucifier nazwany newb newp’s Crucifier.
Gracza o takiej nazwie znalazłem w oknie chat local. Jestem więc pewien, że w tym statku siedzi pilot obecny w systemie i mogę sprawdzić jak długo gra oraz oszacować ile może mieć skillpointów.
Właśnie dlatego lecąc na PVP powinieneś zmienić domyślną nazwę swojego statku. Wystarczy, że przeciwnik wie, z jakim statkiem przyjdzie mu walczyć, po co ma dodatkowo wiedzieć kto dokładnie go pilotuje?

Wyniki skanowania
Rezultaty skanowania

Ponieważ (zwłaszcza w popularnych systemach) znajduje się zatrzęsienie różnego rodzaju obiektów, możesz za pomocą przycisku filtra ograniczyć wydruk skanera do interesujących Cię parametrów.
Profile filtrów połączone są z oknem Overview. Możesz wybrać między aktywnym obecnie filtrem w Overview, a także innymi dostępnymi dla Ciebie ustawieniami.

Filtrowanie overview
Filtrowanie overview

Podsumujmy. Jeśli lecąc przez system chciałbyś wiedzieć, czy na bramie skokowej nie czekają na Ciebie uzbrojeni przeciwnicy, zanim nakierujesz tam swój statek, nakieruj swoją kamerę. Obracając kamerą umieść ikonę bramy na środku ekranu (przyciśnięcie ALT podświetli środek), otwórz okno d-scan, ustaw zasięg na odpowiednią odległość, a kąt widzenia na 15 stopni. Klikając przycisk SCAN w ciągu sekundy dowiesz się, czy na miejscu czeka Cię przykra niespodzianka.
Załóżmy inną sytuację. Latasz po systemie w poszukiwaniu tłustego Pirata NPC do zabicia. Jeśli chcesz być pewien, że nikt nie urządzi sobie na Ciebie polowania, powinieneś mieć otwarte okno d-scan, ustawić zakres na 360 stopni i pełen zasięg 14,3AU. Klikając SCAN co kilkanaście sekund na bieżąco będziesz informowany o nowych statkach w systemie. Ograniczając zasięg do np. 1 AU odpowiednio wcześniej zorientujesz się, że ktoś za chwilę będzie próbował na Ciebie zapolować. D-scan ma wiele zastosowań.

Żeby było nieco trudniej, nie zobaczysz w skanerze przeciwnika mającego na swoim statku aktywowany moduł Cloak (aktywne maskowanie statku). Do gry wprowadzono także klasę statku, która nie jest widoczna w skanerze pokładowym mimo, iż z modułem Cloak nie lata. Są to Force Recon Ships, czyli statki służące do zwiadu (ale z zębem). Tych na początku swojej kariery musisz się wystrzegać, ale to już materiał na inny poradnik.

Warto pamiętać, że skaner obejmuje działaniem wszystkie obiekty występujące w przestrzeni. Może się więc zdarzyć sytuacja, że zobaczysz na wydruku kilkadziesiąt statków, mimo, że na kanale komunikacyjnym „local” nie będzie żywej duszy. Skaner nie rozróżnia, czy statek ma w środku pilota czy nie, będzie więc pokazywał wszystkie statki, które znajdują się poza stacją.

Powodzenia!

Poradnik jest wstawiony na stronę eveonlinepolska.pl za zgodą ZOMO Zenek (jeśli korzystasz z tego poradnika, możesz wspomóc gracza ISK'ami). Poradnik opracowany dla korporacji CDN. – Corp dla nowych. Możesz wejść na kanał CDN. w grze Eve Online do czego wszystkich nowych graczy zachęcamy!

Brak komentarzy:

Slack - Eve Online Polska

Zapraszamy wszystkich pilotów na nasz Slack:  Eve Online Polska

Najczęściej wyświetlane