Podstawy Factional Warfare

Czym w ogóle jest FW?
Jest to regularna wojna tocząca się między czterema głównymi rasami. Po serii incydentów starzy wrogowie znów zwrócili się przeciw sobie i walczą o dominację na spornych terenach. Wojna toczy się na dwóch frontach:
  • Amarr vs. Minmatar
  • Caldari vs. Gallente

Amarzy połączyli swoje siły z Caldaryjczykami, Minmatarzy zawiązali sojusz z Gallente.
Działaniami wojennymi objęte są przygraniczne systemy low security, gdzie gracze reprezentujący przeciwne strony konfliktu, walczą ze sobą o wpływy i terytoria dla swoich hegemonów.

Jak można dołączyć do FW?
Możliwości są dwie:
  • możesz dołączyć do korporacji NPC, która bierze udział w walkach FW.
  • możesz dołączyć do korporacji graczy, która walczy w szeregach jednej ze stron.

Jakie korzyści płyną z przystąpienia do FW?
FW jest rewelacyjnym miejscem dla nowych graczy. Ze względu na swoją mechanikę (o niej nieco później), nie wymaga dużych skilli od nowego rekruta. Będziesz latać przede wszystkim małymi, tanimi statkami (fregaty, niszczyciele, krążowniki) dzięki czemu stawianie pierwszych kroków w PVP nie jest tak kosztowne.
Milicja od pierwszych godzin pozwala zarobić bardzo przyzwoite ilości ISK, co ciekawe, zarabiasz je uczestnicząc w walkach PVP i zdobywając teren dla swojej rasy.

Jakie ograniczenia czekają mnie po dołączeniu do FW?
Przede wszystkim zostaniesz uznany za wroga przez rasę przeciwną. Będziesz przez to kwalifikowany jako przestępca przez siły porządkowe danej rasy w systemach High Security.
A jak zapewne się domyślasz, plątanie się po systemach HS wrogiej rasy bezbronnym statkiem transportowym nie należy do najlepszych pomysłów.
Dodatkowo w systemach low sec, w których toczą się walki, nie będziesz mógł schronić się w stacjach zajętych przez stronę przeciwną. Jeśli np. minmatarzy zdobyli dany system, to do stacji w tym systemie nie mogą zadokować Amarzy oraz Caldaryjczycy.
Spokojnie, jeśli opuścisz szeregi milicji te niedogodności znikną. To nie jest bilet w jedną stronę.

Jakie są wymagania?
Żeby dołączyć do milicji i móc wziąć udział w odbijaniu systemów potrzebujesz zwykłej fregaty t1, która będzie w stanie wykrzesać z siebie minimum 80 DPS.
Tak naprawdę jest to wartość, którą można osiągnąć odpowiednio zafitowanym statkiem oraz dosłownie kilkoma godzinami skillowania.
Uzbrojone statki dla początkujących czekają na Ciebie w naszej stacji bazowej. Nie musisz więc pierwszego dnia martwić się o kwestie logistyczne.
Do zaopatrywania się w kolejne statki przyda się druga postać w systemie handlowym Jita. Za jej pośrednictwem będziesz robił niezbędne zakupy. Te za pomocą kontaktów kurierskich będziesz przerzucać bliżej miejsca działań wojennych. Szybko, bezboleśnie i bez straty cennego czasu.

Przejdźmy do konkretów.
Wykonywanie określonych zadań „ku chwale ojczyzny” jest w milicji nagradzane punktami LP (loyality points). Te punkty można wymieniać na różne wartościowe fanty w stacjach należących do milicyjnej korporacji NPC:
  • Amarr: 24th Imperial Crusade
  • Caldari: State Protectorate
  • Gallente: Federal Defence Union
  • Minmatar: Tribal Liberation Force

Punktami LP jesteś nagradzany za: zabijanie statków graczy należących do wrogiej milicji, przejmowanie/obronę terenu poprzez przejmowanie complexów, oraz wykonywanie misji milicyjnych (poleć, zastrzel, zdaj misję).
Ilość punktów LP jaką otrzymujesz za każde z tych zadań jest zależna od „tieru” milicji. W uproszczeniu im więcej systemów ma milicja, im bardziej jest potężna, tym więcej LP dostajesz za swoje zadanie.

Żeby pozyskać niezbędne informacje o prowadzonych działaniach wojennych, należy otworzyć okno informacyjne Factional Warfare. W tym celu będąc w stacji klikamy w ikonę FW (obrazek poniżej).

Podstawy Factional Warfare
Podstawy Factional Warfare

Twoim oczom powinno ukazać się okno o takim wyglądzie.

Podstawy Factional Warfare

Od czego zależy tier milicji? Od punktów zwycięstwa. Te liczone są w sposób następujący:
1 punkt za każdy przejęty system oraz 1 punkt za każdy kolejny poziom ulepszenia systemu, który należy do naszej milicji. W sumie za każdy układ gwiezdny można otrzymać więc 6 punktów (1 za system + 5 za maksymalny poziom ulepszenia), co w sumie daje maksymalnie 420 punktów do osiągnięcia.

Jak ulepsza się systemy? Wpłacając zarobione punkty LP do specjalnej struktury (Infrastructure Hub) obecnej w każdym systemie. Poniżej screen z panelu Infrastructure Huba.

Factional Warfare
Źródło: http://wiki.eveuniversity.org/Factional_Warfare

Dobra, wiesz jak dotować LP do I-huba, czas dowiedzieć się jak je zarabiać.
Najprostszym sposobem jest robienie comlexów (przejmowanie specjalnych struktur, a w konsekwencji wzięcie aktywnego udziału w procesie przejmowania/obrony systemów). Ale po kolei.

Kiedy wlecisz do systemu ogarniętego konfliktem FW w lewym górnym rogu ekranu przywita Cię taki widok (obrazek poniżej). Jest to podstawowe okno informacyjne, dzięki któremu możesz dowiedzieć się do kogo należy system, oraz jaki jest jego stan przejęcia.

Ten system obecnie należy do Minmatarów:
Pasek informuje o stanie przejęcie systemu. Kiedy wypełni się on w 100% Amarzy będą mogli podjąć próbę przejęcia systemu (polega ona na ostrzelaniu i przejęciu struktury Infrastructure Hub – tej do której wpłaca się LP). Do czasu napełnienia tego paska struktura jest nietykalna.

Factional Warfare - System

W jaki sposób podnosi się/obniża poziom przejęcia systemu? Przejmując complexy. Za każdy wykonany complex ofensyny pasek wypełnia się o kolejne 1,5%, za każdy complex defensywny pasek się o ten % obniży. Jak już się zapewne domyślasz, większość walk w FW toczy się w okolicach complexów, gdyż jedna strona konfliktu stara się przeszkodzić drugiej w dokończeniu przejęcia.

Zajmijmy się samymi complexami. Complex jest strukturą w przestrzeni, pojawiającą się losowo na terenach FW. Występuje w czterech rozmiarach: Novice , Small, Medium, Large. Do pierwszych trzech prowadzi brama (obrazek po prawej). Brama służy do przeprowadzania door selection (uniemożliwia dostanie się na complex zbyt dużym statkom). I tak:
  • Novice – fregaty t1, frakcyjne oraz pirackie
  • Small – fregaty wszystkich typów, destroyery t1 oraz t2 (bez tactical destroyers),
  • Medium – wymienione wyżej + destroyery tactical, cruiser size (bez cruiserów t3),
  • Large – ponieważ nie ma bramy skokowej, WSZYSTKO!

Factional Warfare - Gate
Gate

Jak znaleźć te complexy? Complexy dzielą się na dwa rodzaje. Otwarte oraz zamknięte.
Complexy zamknięte to takie, na których nikt jeszcze nie był. Znajdziesz je w panelu probe skanera (jak na obrazku poniżej) – wyniki skanów odświeżają się samoczynnie co jakiś czas oraz przy wejściu do nowego systemu. Aby wywołać to okno kliknij ALT+P.
Kiedy klikniesz warp na któryś z complexów, ten pojawi się w overwiev. Od tego momentu jest to complex otwarty. 
Complexy otwarte to takie, na które ktoś już wleciał (niekoniecznie musi tam dalej być). Są one widoczne dla wszystkich graczy w systemie w oknie Overview, więc każdy gracz może zeskanować go d-scanem i na niego wlecieć (o ile ma statek odpowiedniej wielkości).

Complexy są generowane losowo, może się zdarzyć, że w systemie nie będzie przez pewien czas ani jednego. Może się też zdarzyć, że pojawi się ich na raz dużo (jak w tym przypadku). Klikając prawym myszy na wybranym complexie (by wywołać menu nawigacyjne), bądź we wskazaną ikonę możesz rozpocząć warp i otwarcie complexu.
Polecam używania menu i wybierania opcji „warp to 10 km”. Zdarza się, że statek lecąc na 0 wbija się i zaplątuje w bramę skokową complexu. Jest to mało bezpieczna i niekomfortowa sytuacja.

Probe Scanner
Probe Scanner

No dobra, znalazłeś complex i kliknąłeś warp. Po kilkunastu sekundach wylądowałeś obok bramy skokowej (pieszczotliwie zwanej „drabinką”). Aktywując bramę zostaniesz skierowany do środka complexu. Twoim oczom ukaże się mniej więcej taki układ:

Podstawy Factional Warfare
Źródło: http://wiki.eveuniversity.org/Factional_Warfare

Aby licznik complexu odliczał czas do końca, w okolicy outpostu nie może przebywać gracz przeciwnej milicji. Kiedy taka sytuacja się zdarzy, licznik się zatrzymuje (czekając na rozstrzygnięcie walki). Jeśli to Ty przegrasz, licznik od tego momentu będzie odliczał czas w drugą stronę (na korzyść przeciwnika). Jeśli zwyciężysz i pozostaniesz na miejscu, licznik wznowi liczenie na twoją korzyść.
Ile czasu trzeba czekać na complexie i jaka jest za to nagroda?
  • Novice - 10min – 10 000 LP (+ kary/bonusy od tieru)
  • Small – 15 min – 17 500 LP (+ kary/bonusy od tieru)
  • Medium -20 min – 25 000 LP (+ kary/bonusy od tieru)
  • Large – 20 min – 30 000 LP (+ kary/bonusy od tieru)

Czas ten wydłuża się, jeśli wcześniej Twój przeciwnik próbował ukończyć ten konkretny complex. Jeśli był na nim przykładowo 5 minut, to do czasu podstawowego (podanego wyżej) musisz doliczyć te 5 minut. Jeśli Ty zostaniesz przepędzony z complexu Novice po 7 minutach, to przeciwnik będzie musiał poświęcić 17 minut by go zdobyć.

Tu pojawia się pytanie: „Dlaczego on robi te same complexy co ja?”
Complexy w FW dzielą się na ofensywne i defensyne. Complex ofensywny robisz wtedy, kiedy wykonujesz go we wrogim systemie (na complexie co 2,5 minuty pojawiają się wrogie NPC próbujące Ci przeszkodzić).
Uwaga! Jeśli na ofensywnym complexie pojawia się wrogi NPC, to licznik zatrzymuje się do czasu, aż go nie zniszczysz!
Complex defensywny to taki, który wykonujesz w systemie sojuszniczym, w celu obniżenia indeksu przejęcia systemu (wtedy na complexie pojawia się sojuszniczy NPC jako Twoje wsparcie).
Jak łatwo się domyślić, complex który dla ciebie jest ofensywny, dla Twojego przeciwnika ma charakter defensywny. I odwrotnie, kiedy ty bronisz swojego systemu na complexie defensywnym, dla Twojego wroga jest to complex ofensywny (ponieważ on próbuje ten system zdobyć).
Kolejna różnica między complexem ofensywnym a defensywnym jest taka, że za complex ofensywny otrzymujesz 100% LP, natomiast za defensywny proporcjonalnie do poziomu przejęcia systemu. Jeśli więc bronisz systemu przejętego w 70%, to otrzymasz 75% (stała wartość) z 70% z sumy LP, którą byś dostał za complex ofensywny tej klasy.
Czyli, jeśli Twoja milicja ma tier 2 (bonus do LP = 0%), to na defensywnym complexie Novice w systemie przejętym w 50% zarobisz
10 000 * 50% * 75% = 3 750 LP.

W FW powyżej tieru 3 milicji opłaca się także robienie misji milicyjnych. Zbiera się te misje u agentów milicyjnej korporacji NPC (stacje znajdują się na terytorium sojuszniczym), a wykonuje na terytorium wroga.
Ponieważ ten poradnik ma służyć przede wszystkim nowym graczom, kwestie misji zostały celowo pominięte. Na tym etapie wystarczy Ci wiedza, że taka opcja zarobkowania w FW istnieje.

Porady na koniec:
  1. Pamiętaj żeby cały czas używać skanera d-scan. Dzięki temu zawsze będziesz wiedział o potencjalnych zagrożeniach dużo wcześniej. Dużo łatwiej wycofać się z walki zanim ta się zacznie.
  2. Jeśli zamierzasz walczyć, to po wleceniu na pusty complex ustaw się na odpowiednim zasięgu od beacona, tak żeby zapewnić sobie przewagę na początku walki.
  3. Dostosuj rozmiar complexu do swojego statku (np. wybierając complexy Novice masz pewność, że nie będzie próbowało Cię zabić nic większego niż fregata).
  4. Patrz na chat local. Obserwuj pojawiających się w systemie pilotów. Sprawdzaj jak długo grają w tą grę. Kalkuluj jak duże mogą mieć doświadczenie.
  5. Nie daj się zabić :)

Poradnik jest wstawiony na stronę eveonlinepolska.pl za zgodą ZOMO Zenek (jeśli korzystasz z tego poradnika, możesz wspomóc gracza ISK'ami). Poradnik opracowany dla korporacji CDN. – Corp dla nowych. Możesz wejść na kanał CDN. w grze Eve Online do czego wszystkich nowych graczy zachęcamy!

Brak komentarzy:

Slack - Eve Online Polska

Zapraszamy wszystkich pilotów na nasz Slack:  Eve Online Polska

Najczęściej wyświetlane