Rodzaje statków w Eve Online

PVP w EVE jest nieco inne niż to, którego doświadczyłeś w innych grach MMO. Tutaj większe niekoniecznie znaczy lepsze. Największe statki, kilkukilometrowej wielkości jednostki, ze względu na duży kaliber działa, nie są przystosowane do niszczenia dużo mniejszych i bardziej zwrotnych przeciwników. Żeby nie było tak niesprawiedliwie, samotna mniejsza jednostka nie zadaje na tyle dużych obrażeń, by bez wsparcia przebić się przez tank takiego kolosa.
Odnosząc się do bardziej przyziemnych przykładów, nie zabijesz szerszenia krzesłem, bo jest za szybki. On sam też raczej Cię nie zabije. Co innego, kiedy wpadną do Ciebie ekipą.

Po co ten trywialny wstęp? Chciałbym, żebyś zdał sobie sprawę z tego, że kupowanie coraz większych statków w EVE nie sprawi, że będziesz bardziej groźny. Wlatując do systemu low-sec dużym statkiem klasy battleship (wartym 300m) możesz zostać zabity przez 5 malutkich fregat t1 (o łącznej wartości 20m).
Liczy się pomysł, strategia, podstawowa wiedza o statkach i dobra ekipa. W tym poradniku powiemy trochę o statkach. Zaczniemy od najmniejszych, czyli fregat, skończymy na największym kolosie, czyli tytanie.

SMALL
FRIGATE
Najmniejsza jednostka o bojowym zastosowaniu. Każda rasa ma 6 własnych typów fregat t1:
- 1 statek do eksploracji (skanowanie obiektów w przestrzeni i obcych statków),
- 2 statki o profilu bojowym (jeden zawsze z bonusami do tankowania),
- 1 statek przechwytujący (służą do „tacklowania” - mają dogonić i unieruchomić cel),
- 1 statek do walki elektronicznej (zakłócanie systemów elektronicznych przeciwnika),
- 1 statek logistyczny (z bonusami do używania modułów naprawiających innych graczy).
Kiedy między rasami EVE wybuchł kolejny konflikt, każda opracowała 2 fregaty frakcyjne (milicyjne). Są to ulepszone fregaty, o poprawionych statystykach bojowych, jednak nie wymagające dodatkowych skilli od pilota.
Frakcje pirackie także mają swoje unikalne fregaty. Statki te wymagają od gracza skilli w obsłudze fregat 2ch wybranych ras. Wersje pirackie są znacznie potężniejsze od zwykłych tech 1 (oraz znacznie droższe).
Fregaty są jednostkami szybkimi i małymi, co sprawia, że przy odpowiednio małej orbicie są trudno jest je trafić większymi działami. Z powodzeniem można je zastosować do walki ze statkami wielkości MEDIUM i większymi.

Największym wrogiem fregat są niszczyciele (destroyers) oraz nieuważny pilot za sterami.

Wersje tech II
Covert Ops – ten typ ma 2ch reprezentantów. Jeden z nich służy do misji eksploracyjnych (skanowanie obiektów i statków w przestrzeni, analizowanie anomalii), drugi, nazywany „bomberem” to niewielka jednostka torpedowa – delikatny statek mogący strzelać torpedami (pociski rakietowe rozmiaru large) oraz bombami (broń obszarowa).
Obie jednostki mogą używać modułu typu Covert Cloak (mogą poruszać się w warp z uruchomionym modułem maskującym).

Assault Frigates – rozwinięcie 2 kadłubów o profilu bojowym. Odznaczają się lepszymi bonusami obronnymi i znacznie lepszymi parametrami zadawanych obrażeń.

Interceptors – rozwinięcie statku przechwytującego. Interceptory są najszybszymi statkami w grze. Są niewrażliwe na bańki blokujące warp, potrafią przelecieć przez system w ciągu kilkunastu sekund. W jednej z wersji mają też bonusy poprawiające zasięg modułów warp scramble i warp disruptor.

Logistics – ulepszona wersja logistycznej fregaty t1. Główną rolą tego statku jest naprawianie sojuszniczych jednostek na polu bitwy, co oczywiście umieszcza go często na pierwszym miejscu listy „do zestrzelenia”. Dlatego we flocie zazwyczaj znajduje się kilka statków tego typu.

Electronic Attack Ships – zaawansowana wersja fregaty do walki elektronicznej. Ponieważ moduły e-war działają tak samo dobrze na przeciwników każdego „rozmiaru”, w większości flot znajdzie się miejsce dla takiego statku (denerwowanie przeciwnika zakłócaniem elektronicznym jest zawsze mile widziane).

DESTROYER
Ta klasa to zabójcy fregat. W odróżnieniu od wyżej wspomnianych, zamiast 3-4 miejsc na działa, zwykle posiadają ich 7 lub 8. Są nieco większe i wolniejsze od fregat, co wynagradza im znacznie większy DPS.
Każda rasa ma w swojej puli 2 kadłuby klasy destroyer. Oba mogą pochwalić się parametrami wskazującymi na typowo ofensywny charakter tego typu jednostek.

Destroyery są dość szybkie i małe by z powodzeniem walczyć z jednostkami klasy LARGE. Zadają duże obrażenia, dzięki czemu są stanowią świetną odpowiedź na fregaty. Największym przeciwnikiem niszczycieli (z powodu mniejszej mobilności i większej sygnatury) są okręty rozmiaru MEDIUM.

Wersje tech II
Interdictors – statek ten, podobnie jak interceptor, służy przechwytywaniu przeciwników, jednak ma do tego inne narzędzia. Interdictory wyposażone są w wyrzutnię „baniek”. Od razu po wystrzeleniu w przestrzeń bańka roztacza pole neutralizujące napęd WARP.

Command destroyers – ta jednostka ma możliwość teleportowania ze sobą statków z najbliższego otoczenia. Pilot tego statku po uruchomieniu modułu dokonuje skoku na 100 km w przód, zabierając przy tym wszystkie statki będące w odległości 6km od niego (zarówno wrogie jak i sojusznicze).
Statki te mają także możliwość montowania „linków”. Więcej o linkach napisałem przy okazji omawiania statków klasy battlecruiser.

Wersje tech III
Tactical destroyers – jedyny rodzaj statku w EVE, który może zmieniać strategię walki w czasie starcia. Jest to możliwe dzięki trzem trybom ustawienia statku, między którymi pilot może się przełączać:
- Defense Mode – poprawić swoje systemy obronne.
- Propulsion Mode – znacząco zwiększyć swoją maksymalną prędkość i zwrotność.
- Sharpshooter Mode – zwiększyć zasięg namierzania oraz modułów ofensywnych.
Statki tej klasy są niezwykle popularne dzięki przyzwoitej cenie i zdolnościom adaptacyjnym. Są bardzo niebezpiecznymi przeciwnikami i na początku Twojej drogi w EVE radzę ich raczej unikać.

MEDIUM
CRUISER
Podobnie jak fregaty, krążowniki w wersji tech 1 reprezentowane są przez kilka kadłubów, które, z racji bonusów, pełnią różne role na polu walki. Są to:
- 2 statki o profilu typowo bojowym (jeden zawsze z bonusami do tankowania, drugi z nastawieniem na DMG),
- 1 statek do walki elektronicznej (zakłócanie systemów elektronicznych przeciwnika),
- 1 statek logistyczny (z bonusami do używania modułów naprawiających innych graczy).
Krążowniki, tak jak fregaty, posiadają swoje frakcyjne (milicyjne) oraz pirackie wersje. Tak jak w przypadku fregat, wersja milicyjna nie wymaga dodatkowych, specjalnych skilli, a piracka wymusza opracowanie krążowników 2ch wybranych ras.
Osobiście postrzegam krążowniki jako najbardziej uniwersalne kadłuby bojowe. Ich działa (rozmiar medium) są w stanie (w sprzyjających warunkach) trafić w znacznie mniejsze fregaty i niszczyciele, jednocześnie kadłub pozwala na osiągnięcie na tyle dużych prędkości, że statki rozmiaru large mają duże problemy ze złapaniem Twojej jednostki.

Tak jak największym przeciwnikiem fregat są niszczyciele, w przypadku cruiserów będą to nieco większe i znacznie lepiej uzbrojone statki klasy battlecruiser.

Wersje tech II
Heavy Assault – rozwinięcie 2 kadłubów o profilu bojowym. Odznaczają się lepszymi bonusami obronnymi i znacznie lepszymi parametrami zadawanych obrażeń.

Heavy Interdiction – popularnie zwany „ciężką dyktą”. Statek, który jako jedyny ma możliwość (za pomocą specjalnego modułu) unieruchomić statki klasy supercapital (mothershipy i tytany, największe statki w grze), które są odporne na zwykłe moduły warp scramble i disruptor. Ponadto, tak jak mniejszy odpowiednik (Interdictor – „mała dykta”) może stworzyć „bańkę” neutralizującą napęd warp (z tym, że nie jest to „bańka” wyrzucana w przestrzeń, to Twój statek ją tworzy, więc nie możesz wyrzucić „bańki” i odlecieć).
Ponieważ statki te polują na jednostki typu supercapital, charakteryzują się bardzo dużą odpornością na obrażenia. Są w stanie przyjąć na klatę naprawdę sporo, więc często są używane jako przynęta.

Logistics – ulepszona wersja logistycznego krążownika t1. Identycznie jak w przypadku fregat, główną rolą tego statku jest naprawianie sojuszniczych jednostek na polu bitwy, co oczywiście umieszcza go często na pierwszym miejscu listy „do zestrzelenia”. Dlatego we flocie zazwyczaj znajduje się kilka statków tego typu.

Recon Ship – jak nazwa wskazuje, okręty zwiadu. Statki te mają bonusy do modułów walki elektronicznej. Ten typ dzieli się na dwie specjalizacje:
- Covert Recon Ship – statek rozpoznania z dużymi bonusami do walki elektronicznej, oraz z możliwością montowania systemu Covert Cloak (maskowanie działające podczas lotu w WARP). Statek wsparcia, niewielkie możliwości zadawania obrażeń raczej wykluczają go z samodzielnych działań.
- Force Recon Ship – statek bez możliwości zamontowania modułu Covert Cloak, za to jest niewykrywalny przez skaner d-scan. Statek ten charakteryzuje się lepszymi parametrami ofensywnymi (bonusy do obrażeń).

Wersje tech III
Strategic Cruiser – to typ krążownika o jeszcze większych możliwościach fitowania niż pozostałe statki w EVE. Wszystko dzięki „subsystemom”. Zanim założysz moduły na ten statek musisz go złożyć z odpowiednich części. Pusta skorupa kadłuba ma pięć slotów subsystem, na każdy z nich przypadają 4 (unikatowe dla każdej rasy) subsystemy.
Składając ten statek z odpowiednich klocków wybierasz ilość high, medium oraz low slotów, decydujesz o ilości HP, capacitora, bonusach statku… w zasadzie możesz wpłynąć na kształt praktycznie każdego parametru.
Brzmi rewelacyjnie, jednak są pewne minusy. Po pierwsze, statek wraz z subsystemami stanowi dość pokaźny wydatek. Po drugie, „ginąc” w tym statku tracisz losowo jeden poziom z jednego z pięciu skilli odpowiedzialnych za subsystemy (jest to jedyny przypadek, gdy tracąc statek, tracisz też skillpointy). To dość zagmatwane, więc posłużę się przykładem: walcząc we flocie straciłem Tengu (Strategic Cruiser Caldari). Automatycznie mój poziom skilla Caldari Defensive systems (odpowiedzialnego za bonusy subsystemów defensywnych) spadł z poziomu 5 na poziom 4.

Strategic cruisery są niezwykle groźnymi przeciwnikami na polu walki. Ilość kombinacji fitowania sprawia, że ciężko przewidzieć z jakim statkiem dokładnie będziesz walczyć. Jedyny sposób na identyfikację to wizualna obserwacja okrętu (każdy z zafitowanych subsystemów ma znaczny wpływ na sylwetkę statku).

BATTLECRUISER
„BCki” w idei są podobne do destroyerów. Nieco większy kadłub niż w krążowniku (a co za tym idzie większa ilośc punktów HP), 6-8 miejsc na moduły ofensywne, czynią z tego statku bardzo groźnego przeciwnika dla krążowników.
Każda rasa ma w swojej puli 3 kadłuby tech 1 w tej klasie:
- Ofensywny z dodatkowym bonusem do tanka, oraz bonusem do „linków”.
- Ofensywny z dodatkowymi bonusami do obrażeń/zasięgu/celności, oraz bonusem do „linków”.
- Ofensywny ze zdolnością do zamontowania modułów broni klasy large (kosztem dużo niższej ilości punktów HP).
Battlecruisery także posiadają swoje ulepszone, frakcyjne (milicyjne) wersje. Milicyjna wersja zadaje większe obrażenia i nie wymaga dodatkowych skilli.
Wspomniałem o „linkach”. Battlecruisery poza czysto bojową stroną oferują także wspomaganie floty bonusami. Bonusy te wynikają z montowania w high slotach modułów zwanych linkami. Statki we flocie z linkami mogą latać szybciej, lepiej tankować, szybciej kopać surowce… i tak dalej.

Battlecruisery są maszynami stworzonymi do zabijania destroyerów i krążowników. Kłopotliwym dla nich przeciwnikiem mogą być fregaty (w grupie) oraz okręty rozmiaru large. Pierwsze trudno trafić, drugie mają silne systemy obrony i zadają wyższe obrażenia z dział, które są jedną klasę większe.

Wersje tech II
Command Ships – po prostu dużo mocniejsza wersja battlecruisera. Nie wprowadzają nowych technologii czy unikatowych modułów. Są twarde, zadają duże obrażenia i mogą na raz używać trzech modułów „z linkami”.

LARGE
BATTLESHIP
„BSy” to największy przedstawiciel grupy subcapsów czyli statków mniejszych od capitali. Skąd ten podział? Statki klasy capital (poza bezbronnymi transportowcami) nie mają możliwości wlecieć do systemów high sec. Ale wróćmy do tematu. To klasa nastawiona przede wszystkim na zadawanie obrażeń. Brak wśród nich statków logistycznych, brak także statków z bonusami do walki elektronicznej. Każda rasa ma w swojej puli 2 typy skorup klasy battleship tech 1:
- 2 typowo bojowe z bonusami nastawionymi na zadawanie obrażeń,
- 1 z dodatkowymi bonusami do tankowania.
Battleshipy mają swoje warianty pirackie i frakcyjne.

BSy są statkami dość ciężkimi, wyposażonymi w działa/wyrzutnie o rozmiarze large. Mają dużo HP, pojemny capacitor, wydajne moduły służące do tankowania. Dobrze radzą sobie z battlecruiserami, wszystko co jest mniejsze muszą unieruchomić/spowolnić, inaczej nie będą miały wielkiej szansy na trafienie.

Wersje tech II
Marauders – ciekawy statek, który dzięki specjalnemu modułowi „Bastion” może zamienić się w małą stację bojową. Przez czas działania modułu statek otrzymuje ogromne bonusy do tankowania i jest niewrażliwy na oddziaływanie modułów walki elektronicznej (poza modułami manipulującymi energią celu). Jedynym wrażliwym punktem statku z uruchomionym modułem bastion jest właśnie energia.

Black Ops – statek ten został stworzony do szybkich operacji na tyłach wroga. Jako jedyny z subcapsów posiada napęd skokowy (może poruszać się między systemami bez użycia bram skokowych - potrzebuje jednak drugiego gracza, który z pomocą modułu „cyno” stanie się dla niego boją nawigacyjną). Co ciekawe, ma możliwość tworzyć portal skokowy, przez który mogą skakać statki zdolne używać modułu covert cloak. Black Ops nie może z niego skorzystać.

CAPITAL
CAPITAL
Carrier – najczęściej zwany lotniskiem. Statek mogący używać fighterów, potężnych dron siejących zniszczenie w szeregach mniejszych jednostek (krążowników, BCków, BSów). W konfrontacji z innymi capitalami nie wypada powalająco. Statek ten może używać napędu skokowego.

Force Auxiliaries – wielkie statki logistyczne mogące za pomocą modułu Triage przejść w tryb stacji naprawczej. W tym trybie statek jest niewrażliwy na zakłócanie elektroniczne, poprawiają się wtedy statystyki modułów obronnych, zwiększa się wydajność reaktorów produkujących energię i znacznie poprawiają się możliwości naprawiania sojuszniczych jednostek. Statek ten może używać napędu skokowego.

Dreadnoughts – „dred” to w zasadzie większa wersja marudera. Ogromne działa rozmiaru XLarge są w stanie sensownie trafić jedynie spowolnione battleshipy oraz inne statki klasy capital. Statek ten zadaje ogromne obrażenia na polu bitwy (ale tylko w trybie stacji bojowej), jednak jeśli ma strzelać w cele mniejsze niż on sam, musi mieć zapewnione wsparcie jednostek spowalniających przeciwnika.

SUPERCAPITAL
Mothership – większa wersja carriera. Może używać specjalnego typu fighterów – fighter bomberów. Te drony służą eliminowaniu capitali, supercapitali oraz dużych struktur. Mniejszym jednostkom nie są w stanie wyrządzić większej szkody. Mothership jest niewrażliwy na moduły walki elektronicznej (w tym także warp scramble oraz disruptor). Jedyny sposób na pewne unieruchomienie statku to zastosowanie heavy interdictora. Używa napędu skokowego.

Tytan – największy statek w grze. Jednostka tak droga, że stać na nią naprawdę niewielu samodzielnych graczy. Statek ten podobnie jak mothership jest niewrażliwy na moduły walki elektronicznej i może zostać zatrzymany jedynie przez statki klasy heavy interdictor. Może zadawać ogromne obrażenia obszarowe za pomocą modułu doomsday (możliwy do zamontowania jedynie na tytanie), oraz punktowe za pomocą dział XLarge (takich samych jak te na dredzie). Używa napędu skokowego. Sam z siebie daje też duże bonusy do floty, która z nim lata.

Poradnik jest wstawiony na stronę eveonlinepolska.pl za zgodą ZOMO Zenek (jeśli korzystasz z tego poradnika, możesz wspomóc gracza ISK'ami). Poradnik opracowany dla korporacji CDN. – Corp dla nowych. Możesz wejść na kanał CDN. w grze Eve Online do czego wszystkich nowych graczy zachęcamy!

Brak komentarzy:

Slack - Eve Online Polska

Zapraszamy wszystkich pilotów na nasz Slack:  Eve Online Polska

Najczęściej wyświetlane